Obsessie

Anita 30 november 2019
Voor Hebban mocht ik deelnemen aan de #hebbanbuzz rond Perfecte resten van Helen Fields.

Een verkoold vrouwenlichaam in de Cairngorn Mountains (Schotland) niet ver van Edingburgh. De start van het eerste deel van de Schotse thrillerreeks ‘Perfect Remains’ geschreven door Helen Fields en uitgegeven door Ambo/Anthos (348 blzn, ebook).

Luc Callanach, een Frans-Schotse politieinspecteur, nieuw bij de Edingburghse politie na een dramatische wending in zijn carrière op Franse bodem, krijgt de leiding over het onderzoek. Het begin van een afschuwelijke nachtmerrie.

Vanuit wisselend perspectief – dat van Callanach en de dader -, 49 vrij korte hoofdstukjes lang, beleeft de lezer de gebeurtenissen en ontwikkelingen vanop de eerste rij: dan zit je in het hoofd van de inspecteur en probeer je aanknopingspunten te vinden die leiden naar een spoedige oplossing van de zaak; even later beleef je de feiten vanuit het standpunt van de dader. Dit creëert een zenuwachtig gevoel bij de lezer die wel op elk moment van het verhaal van alles op de hoogte blijft.

Het boek bevat twee verhaallijnen die in eerste instantie niks met elkaar te maken lijken te hebben, maar die wel de samenwerking tussen Luc Callanach en Ava Turner bespoedigen. Een nieuw thrillerduo (-koppel) is geboren!

De personages worden levensecht en met diepgang uitgewerkt. De knappe donkerharige Luc Callanach, de pittige Ava Turner … De beschrijvingen en typeringen zijn zo realistisch weergegeven dat je de dader zelfs kan horen mompelen, dat je hem zelfs meent te ruiken!
De personages zijn ook voortdurend in ontwikkeling: in de loop van het verhaal krijgt de lezer een steeds betere inkijk in de psyche van de dader die steeds driester te werk gaat; Luc en Ava voelen elkaar perfect aan, tillen elkaar naar een hoger niveau en worden completer naarmate het verhaal voortgaat.
‘Perfecte resten’ is een vlot lezende, filmisch geschreven thriller:op bepaalde momenten waan je jezelf in het boek, op de scène en lijk je alles life mee te maken:
p. 112
‘King besloot dat het tijd was voor zijn favoriete strofe van het loflied. ‘Yes, when this flesh and heart shall fail.’

‘Ze kronkelde, gorgelde en kokhalsde, maar hij hield haar mond stevig dicht, sloot zijn ogen en luisterde. Het was, vond hij, het geluid van de dood die oprees om met het leven te paren. Uiteindelijk, toen zijn vreugde over Jaynes tranen wat begon weg te ebben, bleef Grace stilliggen. King maakte zijn loflied af: ‘… a life of joy and peace.’’

Het plot is goed onderbouwd, de spanning steeds aanwezig: als lezer weet je vrijwel van bij het begin wie de dader is. Echter, de politie beschikt niet over dezelfde informatie. Het is dus in spanning afwachten wanneer Luc en Ava de juiste associaties zullen maken die tot de ontknoping zullen leiden, of ze het er zelf wel ongeschonden vanaf zullen brengen, wat de dader nog meer in petto heeft, hoeveel slachtoffers er moeten vallen en waarom de misdaden worden gepleegd. Hints genoeg, al van meet af aan, maar het is zaak om ze ook als dusdanig op te pikken. Helen Fields heeft ze knap verwerkt in de tekst!
‘Perfecte resten’ is ‘gruwelijk’ goed. Geen enkel gruwelijk detail wordt de lezer bespaard: de radeloosheid, de pijn, de wanhoop, … ze spatten van de bladzijden. En toch lijkt het nergens overdreven. Het zou zomaar kunnen. Tegelijkertijd is het verhaal ook doorspekt met humor, mooie zinnen en knappe beeldspraken.
Helen Fields heeft met dit boek een heel gruwelijke maar knappe thriller geschreven. Dit boek is dan wel gelezen, gelukkig volgen er nog enkele delen. Het eerste deel is zo gruwelijk goed dat je niet anders kan dan de volgende delen ook te lezen! En ja, ik weet het, ik val in herhaling, maar …

4.5 ****

Meer recensies van Anita