Degenen die me goed kennen weten het … ik die een boek lees van een Nederlandse auteur : DANGER ! De alarmbellen doen lustig hun werk, want ik ben zo’n Vlaamse die niet houdt van een tè Nederlandse slag in een verhaal. Sommigen gaan daar in mee, andere lezers begrijpen me op dat vlak totaal niet. Met een bang hartje begon ik dus aan ‘Fatale keuzes’, want de cover en de korte inhoud mag me enorm liggen maar dat betekent niet dat het boek in zijn totaliteit mijn dada zal zijn.

De kaftkeuze zit er naar mijn mening weer ‘boenk’ op ! Een jonge dame die met open ogen ligt op een bedje van bladeren. Ze kijkt de lezer pal aan. Het is haar blik die me als lezer direct in haar macht greep. De kleurkeuze van de letters, en dit klinkt misschien wat stom, vind ik prachtig. Het oranje vormt een mooi duo met het lichtblauwe en springt er daarom voor mij best wel uit.

Emily Gagliardi, studente criminologie in Leiden, woont met Jurre en Lisa in een studentenhuis. Wanneer ze tijdens haar stage op het politiekantoor in enkele dossiers duikt, wordt haar aandacht enorm getrokken naar een oude zaak. Via Emily komt Lisa na een lange periode opnieuw in contact met haar vader. Leid Emily’s nieuwsgierigheid tot negatieve gevolgen ?

‘Ze sloot haar ogen, het beeld van haar levenloze lichaam schoot door haar hoofd. Dat bloed, al dat bloed.’

Bij aanvang van het hoofdstuk wordt telkens vermeld over welk tijdstip van het verhaal het gaat. In het begin vond ik de sprongen in tijd enorm enerverend en verwarrend, maar des te verder je in het verhaal zit hoe duidelijker alles wordt en hoe meer je went aan de tijdsschakeringen. Maar, … en nu komt de grote maar … de complexiteit die je in het begin overvalt wordt ruimschoots goedgemaakt door de Verheijs schrijfstijl. Haar manier van schrijven voelt als iets natuurlijks aan. Het lijkt alsof je Emily kent, ze haar hunkeren naar info aan jou doorgeeft. Ik heb ‘Fatale keuzes’ gelezen tijdens een nogal drukke periode, maar ik kon gewoon niet anders dan dit boek vast te nemen en te verslinden.

‘Emily zocht in de overgebleven stapel dossiers naar het juiste exemplaar. Met bonkend hart sloeg ze de map open, scande ze de eerste pagina.’

Naast de aangename manier van schrijven is het best wel petje af voor het ingenieuze in elkaar zetten van de puzzelstukken. Alles valt op een bepaald punt zo mooi in elkaar waardoor het haast onvoorstelbaar is dat dit een debuut is. Het is geen dun boek, maar het leest zo vlotjes weg dat de moeilijkheden bij het lezen in het begin vergeten worden als je dieper in het verhaal wordt gesleurd.

Nina Verheij heeft naast oog voor het psychologisch spel tevens zeer veel aandacht geschonken aan de uitbouw van haar personages. Bij haast elke persoon kan je je een zeer duidelijk beeld vormen van hoe hij/zij functioneert of denkt.

Het samenspel van de vorming van de karakters, de inventiviteit van een complex verhaal en de opmerkelijk vloeiende manier van schrijven maken van ‘Fatale keuzes’ een thriller om van te smullen. Die typische Nederlandse woordjes zoals onder andere gister of rode koontjes neem ik er in dit geval met veel plezier bij !

Met dank aan Hamley Books voor dit recensie exemplaar en de mogelijkheid om te mogen deelnemen aan deze aangename blogtour !

5*****

Reacties op: Bewonderenswaardig debuut !

Fatale Keuzes - Nina Verheij
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,95 Bestel het e-book € 9,95