Hamley heeft m'n hart gestolen !

Hoe cute is dit kaft nu ? Hier kan je niet rondom heen ! Dit boek kan je niet zomaar negeren als je het ziet liggen in een boekenwinkel. Een overvloed van kleuren, al dat lekkers en vooral … cutie pie Hamley ! Een lief zwart katje dat bedolven zit onder de slagroom.

Sandra J. Paul is geen onbekende in de boekenwereld. Een duizendpoot, iemand die niet bang is om in het diepe te springen, een vat vol ideeën, … Al jaren heeft ze een vaste groep fans en ik ben er haast zeker van dat zij met haar Hamley-reeks een groot aantal jonge volgertjes zal krijgen.

Hamley woont samen met haar mama, twee zusjes (Lexi en Lilly) en twee loebassen van honden (Kamiel en Kasper) bij een gezin. Haar baasjes Betty, Henry en dochter Viola zijn èchte dierenvrienden. Wanneer Viola jarig is komen er tal van vriendjes en vriendinnetjes feest vieren. Nieuwsgierige Hamley merkt de taart op, ze vindt het zó oneerlijk dat poezen niet mogen smullen van al dat lekkers. Dus er zit maar één ding op : op zoek gaan naar heerlijk gebak !

Lilly is haar grote heldin. Alleen lijkt die haar vaak lastig te vinden. Ze snauwt soms tegen haar, noemt haar klein grut, wat dat ook mag betekenen.

Het kleine zwarte poesje is zo jong en onschuldig, eigenzinnig en lief. De auteur bouwt het verhaal zeer mooi op. De eerste hoofdstukken zijn een mooie inleiding en dan start de avontuurlijke kant van het verhaal met aan het einde een prachtige afsluiter. Het boek is gericht op lezertjes van 7 jaar, maar ik heb zelfs als volwassene enorm genoten van dit verhaaltje. Tja, wellicht ook omdat ik een kattengek ben, maar toch… Mij lijkt het ook erg geschikt als voorleesboek. Het is uitgegeven door Hamley Books en het is een gegeven dat deze uitgeverij tevens ook uitblinkt in het creëren van fraaie lay-outs en subliem binnenwerk. Een kinderboek zou niet een kinderboek zijn zonder enige tekening. Hoedje af voor Ann-Sophie D’Hollander. Haar illustraties zijn magnifiek : de kattenpootjes die geregeld dwarrelen over pagina’s, de zwarte Hamley die schittert naast de aankondiging van elk hoofdstuk, de kleurrijke tekeningen, … het zorgt voor een warm en afgewerkt geheel.

Diepzinnige thema’s zijn niet direct aan de orde, dit is duidelijk een kinderboek waar speelsheid van afdruipt. Hoewel vergiffenis, adoptie van dieren, het verwaarlozen van dieren en de gevolgen zien van onbezonnen daden levenslesjes zijn waar je misschien als ouder, grootouder, tante of nonkel over kan praten met de jonge boekenwurm als je het verhaaltje voorleest.

Hamley doet precies wat B-Boy voordoet. En plots floept ze door het luik naar voren. Ze staat geschrokken op het terras.

Een enig puntje van kritiek is dan misschien dat er in het begin soms iets moeilijkere woorden werden gebruikt zoals bijvoorbeeld drentelt, perplex of complex. Maar dat is dan ook het enige dat me opviel.

Verder deed Sandra J. Paul Hamley schitteren. Je krijgt een duidelijk beeld van het jonge, zwartje poesje. Ook de andere dieren kregen een duidelijke rol, de inbreng van kater B-Boy vond ik super. De baasjes zijn aanwezig, maar staan niet centraal en dat hoeft ook niet. Het is eens iets anders, een verhaal waar het huisdier de hoofdrol voor zich neemt.

‘Hamley is jarig’ is het eerste boek in de reeks omtrent dit jonge duiveltje. En ik kan nu al één ding concluderen : Hamley heeft m’n hart gestolen ! Elk boekje zal een mooi plaatsje krijgen in m’n boekenkast … in de hoop dat ik ze later ooit mag voorlezen aan een kleinkind.

Met dank aan Hamley Books voor het recensie exemplaar en om me de mogelijkheid te geven tot deelname aan deze blog tour.

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)