325 pagina’s … op slechts enkele uren tijd verslonden ! De gebeurtenissen van Jim hadden me zo in hun macht dat ik de wereld rondom me heen haast vergat. Ik ging op in de ruimte waar ik me bevond. Lezen met achtergrondgeluiden kan ik niet, maar tijdens ‘Kwijt’ was één van mijn zonen aan het genieten van een film en ik bleef maar doorlezen, ik was totaal opgegaan in het verhaal.

Tijdens een gewonnen meet&greet tijdens de Boekenbeurs (Antwerpen) vorig jaar had de auteur een tipje van de sluier opgelicht over de cover van ‘Kwijt’. In een oogopslag was ik verliefd … wat een prachtige kleurkeuze. De vluchtende dame op het kaft verdwijnt naar de achtergrond en door het wazige effect van haar rug lijkt het alsof de dame in het niets verdwijnt. Een perfecte link met de titel en het hoofdthema : een wazige geest die niet wil vluchten van zijn verleden, maar het des te meer probeert terug te halen.

Wanneer Jim wakker wordt, weet hij het allemaal niet meer. Gisteren woonde hij met zijn vrouw Iris en zoon Vince in het hippe Londen en nu, nu wordt hij wakker in België … in een bed in zijn ouderlijk huis. Terwijl hij op verkenning gaat in het huis staat hij plotseling oog in oog met Vince. Zijn oogappel is nu twee jaar ouder en qua omgang is er duidelijk een schril contrast met vroeger. Hoe is het mogelijk dat Jim zich niks meer herinnert van de voorbije twee jaar ? Hoe komt het dat hij op één nacht tijd plots een paar jaar verder in de toekomst zit ?

‘Honden weten precies wie een zwarte ziel heeft.’

Het begin van ‘Kwijt’ kent een duidelijke structuur die zich standvastig doortrekt tot ongeveer driekwart van het boek, dan wordt het soms iets chaotischer en was het soms moeilijk als lezer om de aandacht er bij te houden. Maar een erg groot obstakel is dit niet, want Sandra J. Paul heeft je vanaf de proloog reeds bij je nekvel te stekken. Van zodra je het boek opent heerst er een erg mysterieuze en ook gespannen sfeer die aanhoudt tot aan het allerlaatste woord van de onverwachte epiloog. Net zoals in enkele voorgaande creaties van deze schrijfster kan ik alleen maar vaststellen hoe inventief zij steeds is met haar totaal verknipte plottwists. Euh ja, meermaals wordt er ‘Neeeeeeee, dit kan echt niet’ geroepen of is de verblufte emoticon als het ware getransplanteerd op jouw gezicht.

‘De afgelopen twee jaren vermengen zich met het heden, als een deeg dat zich vermengt tot één geheel.’

Deze Vlaamse YA -en thrillerauteur hanteert een vlotte pen waaruit krachtige dialogen vloeien. Door het ongecompliceerde taalgebruik en constante poging tot aanwakkeren van de nieuwsgierigheid verslind je dit boek in enkele luttele momenten. Het aantal personages is beperkt en dat schept een nog stevigere band met Jim en later ook met Vince. Hoe verder de verwikkelingen vorderen, hoe meer je ook inzicht krijgt op de karaktervorming van de andere personages. Ook zij worden uitstekend neergezet.

De onwetendheid van het hoofdpersonage is danig aanwezig en weerspiegelt zich naar de lezer toe, want net als Jim vang je aan in een moment van zijn leven waar hij geen besef meer heeft van zijn verleden.

Het gegeven dat het hoofdpersonage bakker is vond ik een pluspunt. Nee, niet alleen omdat er in m’n privé-leven ook een (toekomstige) bakker rondloopt, maar gewoon omdat het eindelijk eens iets anders is. Het verlangen naar ijs en taartjes moet je er gewoon maar even bijnemen. Misschien dat dat het totaalpakket ook iets luchtiger maakt, want vanaf een bepaald moment komen er best wel heftige scènes waarvan je even moet bekomen.

Met ‘Kwijt’ bewijst S.J. Paul nogmaals dat ze uitblinkt in psychologische thrillers. Dit boek gaf me net als bij ‘Azerty’ af en toe koude rillingen en ik walgde effectief van sommige passages. Niet omdat deze over the top waren, maar omdat het weergeeft hoe mensen soms daadwerkelijk kunnen zijn tegenover elkaar.

Met dank aan Hamley Books voor dit recensie-exemplaar en de mogelijkheid tot deelname aan deze fantastische blog tour !

5*****

Reacties op: Vernuftige thriller van Vlaamse bodem !

Kwijt - Sandra J. Paul
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,95