Thriller met zeer onverwachte wendingen !

De klimaatsverandering.
We worden de laatste maanden overstelpt door nieuwsberichten, documentaires, politieke visies, … omtrent de teloorgang van ons huidige klimaat. En ja, in de boekenwereld is dit thema de laatste jaren ook erg gegeerd. Maar Joanne Carlton (aka S.J. Paul) opteert met ‘Stof’ om de problematiek op een andere manier in de verf te zetten.
Stel je voor, je geniet volop van een zalig leven. Je bent gelukkig getrouwd, je hebt een pracht van een kind, een geweldige job en plots … in één klap verlies je alles. De wereld vergaat. Het gaat niet meer om kwestie van jaren of maanden. Neen, het gaat na de komst van enkele giftige stofwolken slechts over enkele uren. Hoe lang vooraleer de wereld vergaat ? Hoeveel uren nog vooraleer mijn ouders sterven ? Wanneer is het mijn beurt ? Op de laatste dag van Simons bestaan wordt hij gegijzeld. Het is aan hem om het voortbestaan van onze wereld te garanderen. De vraag is alleen : Wil hij dat wel ?

‘Het stof wordt met de minuut dikker, veel sneller dan we hadden gedacht. … De tijd is op.’

Het boek kent een zeer belovende start. De situatie waar het hoofdpersonage Simon in verkeerd overvalt je. Carlton doet je in een verhaal belanden waar je doorheen moét razen. Ze doet je watertanden naar meer en speelt meermaals een spelletje met haar lezers. Een paar twists op het einde van het verhaal gaven ‘Stof’ na enkele mindere hoofdstukken opnieuw meer energie. Persoonlijk had ik bij één van de grote ommezwaaien problemen met het futuristische of misschien beter gezegd het technologische aspect, maar gelukkig verschilt interesse van persoon tot persoon. Terwijl gedurende drie kwart van het verhaal onmacht en boosheid de boventoon heeft, is er in het epiloog plaats voor een welgekomen warmte, voor meer emotie. Ik miste namelijk af en toe een tikkeltje meer angst en verdriet, dat bleef naar mijn gevoel teveel aan de oppervlakte zweven en had best sterker in beeld mogen komen en vooral meer uitgediept mogen worden. Zijn razernij en zijn verdriet werden omgezet naar gezeur, wat een averechts effect kreeg. Van een kwetsbare doch sterke man veranderde hij naar een klager die je soms een goede rammeling wou geven en waar je tegen zou roepen dat hij zichzelf moest herpakken. Het thrillergehalte zou ook een stijging hebben gekend indien het pijnlijke overlijden van mensen om zich heen meer in detail zou beschreven worden. Desalniettemin getuigt dit boek dat Joanne Carlton over een immense verbeeldingskracht beschikt.
Elk deel in het boek kent een mooie start. Er wordt telkens duidelijk gemaakt over welke periode het gaat en deze wordt ook steeds vergezeld door een Engels citaat. Elke eerste pagina van het eerste hoofdstuk van zo’n nieuw deel heeft op de achtergrond een grijsachtige tekening. Dit zorgt voor een zekere meerwaarde. In mijn ogen bewijst Hamley Books dan ook keer op keer dat men begaan is met het boek en met zijn lezer. Een manuscript waar een auteur maanden of misschien zelfs jaren aan gewerkt heeft moet gerespecteerd worden. Van cover tot lay-out is ‘Stof’ echt top, tot in de details uitgewerkt ! Minutieuze zaken zoals de naam van de auteur of de vermelding van de titel naast de paginanummering, het doet me iets, het maakt het boek af. En de cover, tja … geweldig gewoon. Qua kleur, qua keuze van man, de stofkorrels die de man achtervolgen. Het past volledig bij het verhaal.

‘Opgekropte emoties komen los; geen goed idee wanneer je vastzit in de hel en de poorten naar de buitenwereld afgesloten zijn.’
Het boek bevat naast het apocalyptisch gedeelte veel stof om over na te denken. Vooral over doorzettingsvermogen, over het verder zetten van jouw leven nadat dierbaren sterven. Je merkt dat Carlton zich niet enkel heeft ontpopt als een gedreven thrillerauteur, maar dat dat zij tevens ook bekend is in het YA-wereldje.
Met ‘Stof’ bewijst deze Vlaamse schrijfster dat ze enorm veelzijdig is en er haar hand niet voor omdraait om de lezer haar boeken in een sneltempo te laten verslinden !

3.5***1/2

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)