Veelbelovend begin van een nieuwe reeks !

Titel : Winterland
Auteurs : Kim Faber en Janni Pedersen
Uitgeverij : Harper Collins

De cover spreekt tot de verbeelding … dit wordt een op en top Skandinavische thriller ! De kilte van het hoge Noorden doet je al bibberen als je het ijs en de sneeuw ziet. Het is geen mooi kaft, maar ach … wetende dat het een nieuwe Skandi is, deert het me minder hoe het buitenwerk van het boek is.
De 59-jarige Juncker is wegens professionele redenen verkast naar een lokaal beginnend politiebureau in Sandsted. Ook op privévlak staat hij oog in oog met een grijze wolk die zijn vaders leven overschaduwd. Terwijl in Kopenhagen rechercheur Signe volop met haar handen in het haar zit sinds een aanslag op de kerstmarkt, is Juncker bezig samen met twee beginnelingen een moord op te lossen.

‘Naast de restanten van een wandelwagen liggen twee donkerblauwe kinderlaarzen vol bloedvlekken op de grond.’

Winterland’ begint met een zeer sterke proloog die de lezer koude rillingen bezorgt. Bij aanvang was het nochtans enorm wennen aan hun schrijven. Ik had best wat moeite om nutteloze informatie te filteren en de lange zinnen in me op te nemen. Maar de adaptatie komt snel op gang, vooral omdat de besproken onderwerpen en situaties zeer realistisch zijn beschreven. Je krijgt een benepen gevoel omdat de mondiale toestand anno 2020 zeer dicht bij ‘Winterland’ aanleunt. Aanslagen, discussies rond asielzoekers, uitgesproken meningen omtrent racisme … onderwerpen die ons leven en de media heden ten dagen kleuren.

‘Het hoofd van de Militaire Inlichtingendienst, Hendrik Christoffersen, is een succesvolle jurist met cirkelzagen op zijn ellebogen die zo scherp zijn dat zijn vijanden - een relatief grote groep mensen - van mening zijn dat hij er carpaccio mee kan snijden.’

Her en der zijn er welgekomen cynische opmerkingen en dat beviel me uitermate, het houdt de dialogen af en toe luchtig. Dat maakt ook dat dit boek leest als een trein. Het is niet enkel het verhaal dat ‘Winterland’ uitzonderlijk krachtig maakt, daarnaast zorgt de uitwerking van de personages voor een opmerkelijke upgrade van deze fantastische thriller. Sterke en mooi uitgediepte personages die er daadwerkelijk staan en zorgen voor kordate dialogen. Hun bestaan, hun handelingen worden knap in scène gebracht en doen zo de omgeving waarin ze vertoeven heropwaarderen. Na de proloog lijkt het verhaal traag op gang te komen, maar eens de spelers van ‘Winterland’ een basisoptreden achter de rug hebben komt er meer schwung in en wordt het des te meer moeilijker om het boek opzij te leggen.
Faber en Pedersen hebben met dit boek een prachtige start gecreëerd voor een nieuwe Deense reeks !

Met dank aan Harper Collins voor het recensieboek en de mogelijkheid om deel te nemen aan het reviewteam.
4.5****1/2

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)