Cold Case - Verdwenen.

Anna 29 oktober 2019
Tina Frennstedt is een van de bekendste misdaadverslaggevers van Zweden.
Cold Case: Verdwenen is haar debuut.
Het boek is gebaseerd op een oude Cold Case zaak , waaromheen een fictief verhaal geschreven is.
Tina Frennstedt heeft als speciale interesse Cold Cases.

In Osterlen – Zuid Zweden - verdwijnt op een mooie zomernacht een 19 jarige vrouw, Annika Johansson.
Deze zaak wordt nooit opgelost.
In dezelfde tijd wordt de streek geteisterd door een seriemoordenaar, die de Vasby-man genoemd wordt.

16 jaar later slaat een serie verkrachter en moordenaar toe in Malmo.
Aanvankelijk tast de politie in het duister , maar na het onderzoeken van DNA sporen uit het dossier van Annika , in de vorm van vingerafdrukken , wordt een link gelegd met de oudere verdwijning in Osterlen.
Is de moordenaar dezelfde persoon als degene die toesloeg in Osterlen?

Tess Hjalmarsson , inspecteur en hoofd van de Cold Case groep van Skane , neemt het onderzoek op zich. Ze is gespecialiseerd in Cold Case zaken , ze vind het erg belangrijk om die oude zaken op te kunnen lossen, vooral ook om de betrokken families van slachtoffers eindelijk antwoorden te kunnen geven op hun vragen.
Tess is een interessant en ongewoon personage , ze is lesbisch en heeft privé het nodige aan haar hoofd.
Haar assistent en collega is de licht ontvlambare Marie Erling , die het in haar woordgebruik niet al te nauw neemt.
Een ander belangrijk personage is de psychiater en profiler Carsten Morris, die zich in Osterlen al uitgebreid in de zaak heeft verdiept en er - bij deze nieuwe zaak - opnieuw bij geroepen wordt.
Hij is erg goed in het analyseren van daderprofielen en laat zijn licht schijnen over – volgens hem – het soort man die de dader zou kunnen zijn, zowel in Osterlen als in Malmo.

Tina Frennstedt hanteert een gemakkelijke , vlotte en daardoor en goed leesbare schrijfstijl , waardoor je je goed op het verhaal kunt concentreren.
Vooral het personage Tess Hjalmarsson wordt uitgebreid beschreven , waarschijnlijk mede door de auteur gedaan, omdat we haar in volgende boeken regelmatig tegen zullen komen.
Het verhaal is geschreven vanuit meerdere personages , waardoor je een goede kijk krijgt op de diverse gebeurtenissen en het lopende onderzoek.
De twee verhaallijnen - die van het onderzoekswerk naar de moorden en die van de privé besognes van de personages , vooral die van Tess - zijn goed en evenwichtig met elkaar verweven.
Het verhaal is niet aldoor nagelbijtend spannend , maar wel heel intrigerend om te lezen hoe uiteindelijk alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

Cold Case: Verdwenen is een goed geschreven en spannend debuut , het begin van een reeks boeken over Cold Case zaken met in een hoofdrol Tess Hjalmarsson.
Verdwenen smaakt naar meer: ik kijk uit naar de volgende boeken , die hopelijk snel vertaald gaan worden.

Meer recensies van Anna