De fluisterman ontstijgt de doorsnee thriller.

Anna 20 mei 2019
De fluisterman is het debuut van Alex North, over wie verder niet zo veel bekend is.
Maar het boek is al meteen vertaald in meerdere talen en dat is mijns inziens terecht.

Dit boek beschrijft het leven van Tom Kennedy en zijn zoon Jake van zeven jaar , beiden ongelukkig na het overlijden van Rebecca, de vrouw van Tom en de moeder van Jake.
Om het huis waarin ze met Rebecca gewoond hebben te ontvluchten, verhuizen ze naar een andere plaats, naar Featherbank, een klein en vriendelijk plaatsje, waar ze samen een nieuw leven willen opbouwen..
Jake , een gevoelige jongen, moet daarom naar een andere school, waar hij in het begin veel moeite heeft om er zijn plek te vinden. Hij vind weinig aansluiting bij de andere kinderen en daarin lijkt hij op zijn vader, ook een einzelganger.
Tom heeft er moeite mee, nu Rebecca er niet meer is om hem te helpen en te steunen, de relatie met zijn zoon vorm te geven en een band met hem op te bouwen, ook al houdt hij veel van hem.
Featherbank, het ogenschijnlijk zo vriendelijke plaatsje, blijkt een geheim te herbergen, waar Tom niet van op de hoogte is en waar hij langzamerhand achter komt.
Over het hoe en wat kan ik weinig vermelden, zonder spoilers weg te geven en dat zou zonde zijn voor het leesplezier van de lezers van dit geweldige boek.

De fluisterman is erg goed geschreven, wat het leesplezier naar een hoog niveau tilt.
Met name Tom en zijn zoon Jake zijn heel goed vormgegeven en Alex North heeft deze personages veel diepgang meegegeven.
Als lezer wordt je echt geraakt door hun verhaal en hun leven.
Het boek is er niet een van de snelle spanning en plotwendingen, het verhaal wordt langzaam en uitgebreid opgebouwd, een beetje zoals in de - laatste - boeken van Yrsa Sigurdardottir, maar dat is de enige vergelijking, want het boek is echt anders. De spanning is onderhuids continu aanwezig en het verhaal blijft boeiend van het begin tot het einde.
Maar wat een diepgang en wat een verhaal!
Wat mij betreft is De fluisterman een van de betere boeken in dit genre en ik hoop dat er snel weer een boek van deze geweldig schrijver zal gaan verschijnen !

Meer recensies van Anna