Susan Crandall is een Amerikaanse auteur, die meerdere boeken geschreven heeft en daarvoor ook onderscheidingen ontvangen heeft.

In “Het sprookje van de eeuwige zomer” maken we kennis met Tallulah (Tally) James, een jonge vrouw die woont in San Francisco in Californië.
Op een dag ziet ze op de televisie een bericht over haar jongere broer Walden, die beschuldigd wordt van moord.
In een klap komt haar hele jeugd terug.
Een getroebleerde jeugd, waarin Tally en haar broers en zusje opgroeien in een kleine plaats in Mississippi, in een disfunctioneel gezin.
Een gezin met een vader die bipolair is en daardoor lijdt aan hevige stemmingswisselingen.
Een gezin ook met veel ruzies tussen de ouders, die zelfs gepaard gaan met veel fysiek geweld. Interesse in de kinderen is er niet. Moeder Margo heeft andere interesses, die ze belangrijker vindt.
Tally doet er in die tijd alles aan om haar jongere broer en zusje te beschermen, waarbij ze hulp krijgt van haar oudere broer Griffin. Ze voelt zich verantwoordelijk. En ook haar oma – de moeder van haar vader – doet veel om het gezin te helpen.
Tot het Tally op een dag teveel wordt en ze besluit om weg te gaan, ver weg, naar Californië, om een nieuw leven te beginnen.

Wanneer Tally het bericht over haar broer Walden hoort, besluit ze - na een lange afwezigheid - terug te keren naar Lamoyne, Mississippi. Haar grootmoeder heeft haar hulp nodig. En zelf voelt ze ook dat ze terug moet.

Het verhaal begint in 1972, maar springt regelmatig terug in de tijd, naar de jaren 60, de tijd onder meer van de burgerrechten en de oorlog in Vietnam.
De sfeer in het gezin van Tallulah ’s jeugd wordt goed beschreven, evenals de benepen en broeierige sfeer in het kleine dorp, waar iedereen elkaar kent.
Een sfeer waarin er alles aan gedaan wordt om familiegeheimen niet naar buiten te laten komen.

Het sprookje van de eeuwige zomer is een verhaal over geestesziekte, familiegeheimen, gewelddadigheid, rassenscheiding , familiebanden , oorlog en vriendschap.
Het personage Tally is goed neergezet, haar kracht, haar dapperheid maar ook haar kwetsbaarheid.
Want door haar jeugd heeft ze veel moeite met intieme relaties, ze houdt mensen op afstand.
De andere personages komen niet allemaal even goed uit de verf en blijven wat oppervlakkig, wat minder goed uitgewerkt.
De schrijfstijl is goed , geen moeilijke zinnen.
Het einde is tamelijk voorspelbaar, maar wel mooi. Een goed einde voor Tally.
Het sprookje van de eeuwige zomer is een vlot geschreven en gemakkelijk leesbaar boek.

Reacties op: Vlot leesbaar verhaal.

Het sprookje van de eeuwige zomer - Susan Crandall