Levensdraden heeft een mooie cover die goed past bij het boek.
Het is een fascinerend boek, over geschiedenis en cultuur en welke rol naaien/borduren heeft gespeeld in het leven van rechtbanken slagvelden,gevangenissen en salons. Borduren is onopvallend. Je kunt het doen in gezelschap en toch blijven deelnemen aan het gesprek. Je kunt het in het geheim doen en je werk snel wegbergen als het nodig is.
In diverse hoofdstukken word beschreven hoe naald en draad werden gebruikt om hun stem te laten horen. Afgewisseld met enkele foto's.
Bijvoorbeeld Mary queen of Scotts,die in de 16e eeuw in Engeland onder huisarrest stond. Haar brieven werden gecensureerd. Via haar borduurwerk wist ze toch geheime boodschappen over te brengen Verder veel interessante dingen gelezen die ik niet wist b.v verven is een van de oudste ambachten. Archeologen hebben stukjes stof uit het neolithicum opgegraven,waarop ondanks de duizenden jaren die ze ondergronds hadden doorgebracht de kleur nog herkenbaar was. Tot de uitvinding van anilineverven in 1856 waren alle kleuren van stoffen en garens natuurlijk.
Het boek is reuze interessant,maar wel een boek dat je niet snel even tussen door leest,je moet er wel de tijd voor nemen.

Reacties op: Levensdraden

Levensdraden - Clare Hunter
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99