Een boeiende en kunstzinnige reis door de geschiedenis.

Anna 26 augustus 2019
Clare Hunter is naaldkunstenares, Levensdraden is haar debuut.

Wat allereerst opvalt aan het boek is de bijzonder mooie cover, die een gedeelte voorstelt van het wereldberoemde wandkleed van Bayeux.

Dan het begin:

“Je neemt een draad, maakt een knoop aan het ene eind en steekt het andere eind door het oog van een naald. Je neemt een stuk stof en duwt de naald er aan de ene kant in en trekt hem door de andere kant weer omhoog, tot je een knoop hebt. Meer is het niet : draad, naald , stof en de patronen die de draad vormt. Dat is naaien.”

Met Levensdraden heeft Clare Hunter een historische reis door de tijd geschreven , geschiedkundige gebeurtenissen, vormgegeven met naald en draad.
Het boek is opgebouwd via een scala aan geschiedkundige feiten naar de kunst van het borduren.
Wie kent niet het wereldberoemde tapijt van Bayeux , dat de Slag bij Hastings in 1066 weergeeft , en tevens het ontstaan van Engeland.
Het tapijt is vernoemd naar de stad Bayeux en vermoedelijk vervaardigd in 1068 en was bedoeld als wandkleed.
De afmetingen zijn groot, het is 70 meter lang en 50 centimeter hoog.
Er is waarschijnlijk door vele borduursters aan gewerkt.
Clare Hunter , met een fascinatie voor historische naaldkunstwerken, bezoekt een tentoonstelling waar het tapijt te bezichtigen is en neemt de lezer mee via een beschrijving ervan en een reis door de tijd.
Ze beschrijft de geschiedenis en het kunstwerk zo goed dat je als lezer als het ware meekijkt over haar schouder.
Behalve dit bijzondere tapijt worden in Levensdraden veel meer kunstwerken, vervaardigd met de naald , uitgebreid beschreven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de borduurwerken gemaakt door Mary Queen of Scots , in het 16e eeuws Engeland , die tijdens haar gevangenschap geheime boodschappen via haar werk naar buiten smokkelde. Een ander bijzonder voorbeeld gaat over de dwaze moeders van Argentinië , die de namen van hun verdwenen zoons op hun hoofddoeken borduurden en via die hoofddoeken hun protest lieten horen.
Via WW1 reizen we door de tijd naar onder meer krijgsgevangenschap in Singapore.
Het is een geschiedkundige en vooral ook boeiende reis , over grenzen en landen heen.

In het boek is een selectie afbeeldingen opgenomen van kunstwerken , die erg tot de verbeelding spreken. Wat mij betreft hadden er veel meer afbeeldingen in mogen staan , dat zou een nog beter en duidelijker beeld bij de tekst geven.
Door de uitgebreide beschrijvingen en afbeeldingen krijg je vanzelf ook nog eens zin om zelf creatief bezig te zijn en naald en draad ter hand te nemen.
Behalve geschiedkundige feiten en kunstwerken beschrijft Clare Hunter ook haar eigen zoektocht naar bijzondere borduurwerken , deze twee verhaallijnen zijn goed verweven met elkaar.
Levensdraden is een bijzonder boek en verdient een groot lezerspubliek.

Meer recensies van Anna