Een kort en bondig, maar heel ontroerend verhaal

annannette 08 oktober 2019
Luc Descamps is één van de beste schrijvers van boeken voor jongeren die we in de lage landen hebben. Ik ben nog geen boek van hem tegengekomen dat tegenvalt, dat de verwachtingen niet waar kan maken, waar ik niet doorheen vlieg en waar ik niet op een bepaalde manier door geraakt word. Dit boek is daarop geen uitzondering.

Op een geloofwaardige manier weet Luc Descamps een moeizaam rouwproces neer te zetten van twee tieners. Heather, die de eerste jongen die haar echt vlinders in haar buik bezorgt al na een avond verliest aan een verkeersongeluk. En Jimmy, die na een jaar van verdriet en pijn voor het eerst weer iemand binnen durfde te laten, om haar na één korte avond al weer achter te moeten laten.

Met gevoel voor symboliek weet Luc Descamps het afscheid nemen op een beeldende en treffende manier te vertellen. Net als het weer langzaamaan opstaan en doorgaan. En hij doet dit op de voor hem zo kenmerkende korte en bondige manier. Van mij had dit verhaal wel iets uitgebreider mogen zijn en het hele proces iets gedetailleerder beschreven mogen worden, maar voor veel jongeren zal dit boek precies goed zijn.

Descamps blijft nergens in hangen, draait niet in kringetjes, valt niet in herhaling. Het boek wordt daardoor heerlijk dun en overzichtelijk. Ik had het in elk geval op een enkele reis Venray-Helmond uit. Ik kijk nu alweer uit naar de boekenbeurs en ben benieuwd wat Descamps me daar kan vertellen over zijn aankomende projecten! (Ondanks het feit dat er nog genoeg werk van hem is dat ik nog niet gelezen heb!)

Meer recensies van annannette