Een prachtige beschrijving van tienergeworstel

annannette 27 oktober 2019
Dit boek ligt al een tijdje hier op de plank. Zo af en toe loop ik er eens langs, kijk ik ernaar en loop ik toch weer door naar een ander boek. Maar niet vandaag. Vandaag pakte ik dit boek uit de kast om heerlijk weg te lezen.

En heerlijk weglezen, dat deed het zeker. De schrijfstijl is vlot, prettig en het boek leest als een trein. Ik ben het jongerentaalgebruik al eeuwen ontgroeid, maar voor mij voelde de karakters ook echt als zeventien aan, spraken ze als zeventienjarigen en Salvador dacht ook als een zeventienjarige. Dat wil zeggen dat ik er niet meteen een klik mee had, maar die klik is ergens gedurende het boek toch ontstaan.

Wellicht komt dat omdat Salvador's problemen en geworstel, de vragen die hij zichzelf stelt en de emoties die door hem heen gieren wel heel herkenbaar zijn. Ik ben ondertussen ouder en veel twijfels ontgroeid, maar op mijn zeventiende wist ik ook niet wat mijn plek in de wereld was en waar ik heen wilde.

En hoewel het verhaal in eerste instantie wat fragmentarisch voelt, zit er toch een hele mooie lijn en ontwikkeling in. Het verhaal gaat wel echt ergens heen. En een grote rol in die ontwikkeling wordt gespeeld door de vader-figuur in dit boek. Voor een YA is dat opvallend. Meestal zijn volwassenen daarin de grote afwezigen. Maar de relatie tussen Salvador en zijn vader is mooi, puur, hartverwarmend en echt.

Tegen het einde moest ik toch ineens een paar tranen wegslikken, dus wellicht dat ik Ari en Dante ook wel een keer ga aanschaffen.

Meer recensies van annannette