Wat is dit toch een geweldige combinatie: Getallen en tijdreizen, rekenen en spannende avonturen, wiskunde en geschiedenis. De boeken zijn kort, ik heb dit boek in minder dan een uur tijd gelezen, maar ze zijn ongelooflijk krachtig en vanaf de allereerste tot de allerlaatste bladzijde superspannend en vermakelijk.

Het boek begint na de kerstvakantie, maar het duurt niet lang voor Harry alweer een nieuw avontuur wordt ingezogen. Dit keer geen poging tot het stelen van de allereerste versie van iets historisch belangrijks, nee dit keer moet Harry echt letterlijk vechten voor zijn leven als hij door een arme moeder verkocht wordt aan een instituut dat onderzoek doet naar de werking van de hersenen op een manier die ethisch niet door de beugel kan.

Samen met Harry ontdekken we in een enorm vlot tempo deze donkere plaats waar heel veel gebeurt dat het licht niet echt kan verdragen. Luc Descamps weet de sfeer ongelooflijk goed neer te zetten en ik voelde bij vlagen echt de rillingen over mijn lijf lopen, ondanks het feit dat ik wel weet dat ik een jeugdboek lees en het allemaal wel enigszins goed zal komen.

Descamps schuwt echter de donkere kant van de geschiedenis niet en datgene dat beschreven wordt is misselijkmakend genoeg. Het is wel een ongelooflijk tof boek voor kinderen die niet van dikke boeken houden. Het is vlot geschreven, van begin tot eind spannend en niet al te dik. Als Harry Potter nog wat te intimiderend is, is dit een goed alternatief om kinderen misschien toch aan het lezen te krijgen.

Reacties op: Kort maar krachtig

Donkere getallen 2 - Gevangen in de tijd - Luc Descamps