Verrassend intrigerend

annannette 13 juli 2019
Ik had gisteravond een boek naast mijn bed gelegd om vanochtend in te beginnen, maar toen ik vanochtend wakker werd, had ik helemaal geen zin in dat boek. Ik had wel zin in dit boek. Het eerste boek was ongelooflijk goed bevallen en ik was heel benieuwd of het tweede boek weer net zo tof zou zijn. En net zo tof was een understatement. Dit boek was nog veel beter.

Al vanaf het begin zat ik er weer helemaal in en het verbaasde me hoe sterk mijn band met de karakters geworden was. Ik merkte dat ik ongelooflijk meeleefde, vooral met Avery en Rylin, en met elk hoofdstuk opnieuw een schietgebedje deed dat het misschien toch onverwachts goed zou komen met ze. Maar het was natuurlijk een tweede deel, dus ik vrees dat ik nog een heel boek geduld moet hebben. Dammit.

Wat McGee ongelooflijk knap doet, is de spanning opbouwen door ons een heel boek ons af te laten vragen welk meisje er in dit deel gaat sneuvelen. En doordat we ze allemaal zo goed leren kennen, ontstaat al snel het gevoel dat je als lezer bepaalde personages in elk geval NIET wil verliezen. McGee is erin geslaagd om hele realistische en gelaagde karakters te schrijven. Het zijn rasechte tieners, en ze doen niet altijd het juiste en niet altijd het goede, maar ze hebben heel veel verschillende kanten en hun emoties zijn rauw en eerlijk.

En het zijn dan ook haar karakters die het plot vooruit stuwen. Het hele plot valt en staat met de ontwikkeling van haar karakters, met de uitdagingen die zij aangaan, met de fouten die ze maken en met alles wat ze voelen. En ondanks het feit dat Eris aan het einde van het vorige boek is doodgegaan, drukt ze nog steeds een stempel op de karakters en daardoor hun verhaal.

Hoewel er strikt genomen actie-technisch gezien in deze boeken wellicht niet heel veel gebeurt tot aan de laatste vijftig pagina's, gebeurt er emotie-technisch wel ongelooflijk veel. Ik had, toen ik deze boeken goedkoop op de kop tikte, niet verwacht dat ik ze zo ongelooflijk leuk zou vinden.

En nu wil ik dolgraag het volgende deel!

Meer recensies van annannette