Afwisselend en origineel

annannette 02 oktober 2019
Zei er iemand sprookjes? Wie het afgelopen jaar mijn Goodreads een beetje gevolgd heeft, weet dat dit het jaar van de sprookjes is. Ik lees allerhande hertellingen, verbasteringen en nog meer hertellingen. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Toen Dutch Venture Publishing de inschrijvingen opende voor de blogtour van dit boek twijfelde ik dan ook geen moment: Ik moest dit boek hebben.

En het boek stelde zeker niet teleur! In deze bundel hebben vijf auteurs de krachten gebundeld. Elk kort verhaal is geïnspireerd op een ander sprookje, kent een andere setting en speelt op een andere manier met de belangrijke thematieken van de verhalen die ze gekozen hebben. Uiteraard zal het ene sprookje je meer aanspreken dan het andere, maar ze zijn stuk voor stuk de moeite waard.

Allemaal zijn ze heerlijk geschreven en lezen ze als een trein. De bladzijdes vlogen voorbij en aan het einde van het boek had ik het gevoel dat ik zo nog wel twintig andere sprookjes had willen lezen. Ik kreeg er zelfs zin in om zelf eens te kijken of ik niet eens met een sprookje kon spelen om een origineel verhaal te maken.

Als ik uit alle verhalen één verhaal als favoriet aan zou moeten duiden, zou ik gaan voor het verhaal van Jen Minkman, gebaseerd op Roodkapje. Niet alleen had Minkman een hele originele invalshoek voor dit bekende en oeroude verhaal gekozen, in de relatief weinige pagina’s is Minkman er ook in geslaagd een hele bijzondere wereld en setting te creëren die goed uitgewerkt en stevig verankerd aanvoelt. Ook haar personages, die we slechts kort ontmoeten, voelden meteen levensecht en invoelbaar aan.

En als ik één verhaal als minder aan zou moeten wijzen, is dat voor mij het verhaal van de ijsheks. Niet omdat het niet mooi was, integendeel. Het is een prachtig verhaal met mooie diepere lagen, een goed gebruik van poëzie en een prachtige band tussen twee zussen. Maar, ik had het persoonlijk leuker gevonden als dit verhaal meer gebaseerd was geweest op het daadwerkelijke sprookje van de ijsheks en meer herkenbare elementen uit dat sprookje had bevat. Als het hoofdkarakter niet naar Elsa was vernoemd en er niet regelmatig het woord ijsheks in had gestaan, had ik, vrees ik, de link met het sprookje nooit gelegd.

Laten we zeggen, dat het een minor detail is dat het leesplezier van volgens mij helemaal niemand gaat beïnvloeden. Wie gaat er mee verdwalen in dit bijzondere, afwisselende en magische sprookjesbos?

Meer recensies van annannette