Vermakelijk eerste deel

annannette 21 juli 2019
Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dit boek in de kast had staan. Het eerste boek van Dashner dat ik las, de Maze Runner, vond ik nog wel leuk. Maar deel 2 en 3 vond ik allebei hopeloos. Deel 2 omdat het plot aan het einde van dit boek nauwelijks twee stappen verder was dan aan het einde van boek 1. Deel 3 omdat de medische basis waarop de hele serie gebouwd leek te zijn helemaal nergens op sloeg, waardoor voor mij eigenlijk ook boek 1 volledig onderuit werd gehaald.

Maar goed, dit boek stond er en ik had een snelle read nodig, dus dit boek leek perfect. En net als in de Maze Runner begint Dashner vrij sterk aan zijn nieuwe serie. De personages zijn niet bijster gecompliceerd of gelaagd, maar ze zijn interessant genoeg om toch wel met ze mee te leven en een soort van band met ze te vormen.

Daarnaast is de world building van dit boek heel tof. Uiteraard bieden computerspelletjes en de wereld van het programmeren eindeloos veel mogelijkheden, maar Dashner weet deze ook echt uit te buiten. En hoewel het duidelijk is dat hij de succesvolle formule van de Maze Runner volgt, waarbij de hoofdrolspelers zichzelf door de wereld heen moeten vechten en steeds nieuwe dingen ontdekken, is de wereld hier wel uitgebreider en afwisselender.

Of dit plot wel op de juiste basis gebouwd is, kan ik niet zeggen. Ik heb geen verstand van programmeren, codes en AI's. Maar wellicht gaat me dat in elk geval een teleurstelling besparen zoals de Maze Runner dat was. We gaan het zien. Ik heb boek 2 ook in de kast staan. Ik hoop oprecht dat het beter is dan deel 2 van de Maze Runner. Ik ben benieuwd...

Meer recensies van annannette