Na alle lovende recensies die ik al voorbij had zien komen, had ik ongelooflijk veel zin om vandaag eens lekker voor dit boek te gaan zitten en mezelf weer eens helemaal te verliezen in een verhaal. Misschien had ik er te veel van verwacht (dat overkomt me wel vaker), misschien heb ik te veel boeken gelezen (zou zomaar kunnen) of misschien heb ik iets gemist, maar voor mij was dit een dertien in een dozijn boek.

Laten we beginnen met al het positieve: Het boek is ongelooflijk lekker en vlot geschreven en leest als een trein. Het heeft daarnaast een bepaald verslavingsgehalte. Als je eenmaal aan het boek begint wil je verder lezen en verder lezen en verder lezen. Het boek wordt geen moment saai en je weet nooit precies wat er gaat komen en wat er op de volgende bladzijde te wachten staat. Dat maakt het boek heel onderhoudend en ik weet zeker dat vooral heel veel tieners helemaal weg gaan zijn van dit verhaal.

Maar, wat mij betreft waren er ook veel dingen in dit boek die niet lekker uit de verf kwamen. Hoewel er ongelooflijk veel gebeurt, gebeurt er ergens ook weer helemaal niets. Er verandert maar bar weinig, de personages veranderen maar bar weinig en ik kreeg nergens het gevoel dat er echt sprake was van emotionele ontwikkeling. Er worden een paar hele kleine baby steps gemaakt, maar dat is het. Als dit een stand alone is, dan is het boek heel onbevredigend. Voor mijn gevoel stopt het verhaal net op het moment dat het langzaamaan interessant begint te worden.

Alhoewel ik er ergens ook aan twijfel of vervolgdelen me wel helemaal zouden kunnen overtuigen. De karakters in dit boek missen namelijk persoonlijkheid. Ik voelde helemaal niks tijdens het lezen van dit boek. Ik voelde niks voor de karakters, ik had niet het gevoel dat ik een band met ze had en ook de romance (waarvan ik me afvraag wat het doel daarvan was...) voelde ik absoluut niet, omdat die helemaal nergens op gebaseerd was. Er worden heel veel namen naar je hoofd gesmeten, maar die namen krijgen geen gezicht, geen karakter, geen achtergrond. Het blijven slechts namen.

Heb je zin in een snelle, actievolle read, dan is dit boek echt iets voor jou. Zoek je wat meer diepgang in je karakters en de thema's die wat mij betreft alleen maar aangestipt worden, maar nergens goed worden uitgewerkt? Dan zou ik toch een ander boek oppakken.

Reacties op: Dertien in een dozijn boek dat diepgang mist

Het schaduwjaar - Kim Liggett
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker