Toch een lichte tegenvaller

annannette 27 juni 2019
Na "een van ons liegt" was ik dusdanig positief verrast dat ik echt heel veel zin had in dit boek. Ik had me verheugd op eenzelfde combinatie van goed uitgewerkte karakters, een toffe setting en thema's en een spannende ontknoping. En hoewel dit boek zeker niet slecht was, was het in mijn ogen ook zeker niet zo sterk als zijn voorganger.

Ook in dit boek zijn de personages goed uitgewerkt. Iedereen in het stadje komt tot leven, ook al zien we de meeste karakters alleen door de ogen van de twee point of view characters. Wat McManus ongelooflijk goed doet is iedereen iets eigens en unieks meegeven, een stukje authenticiteit. Dat helpt heel goed om de personages echt te maken en tastbaar. En ondanks dat we ze niet allemaal even goed leren kennen, voelen ze daardoor niet plat aan.

Ook Ellery en Mal zijn allebei heel likable en goed uitgewerkt. Wie ze zijn, waarom ze geworden zijn wie ze zijn en welke invloeden andere mensen op hun persoonlijkheid en de kijk op het leven hebben gehad, wordt goed duidelijk in dit boek. Ik moet zeggen dat ik de liefde tussen hen niet helemaal voelde, maar daar heb ik helaas wel vaker last van. Ik weet niet of dat aan mij of het boek ligt.

De setting van het verhaal was ook interessant genoeg en goed uitgewerkt. Een klein dorpje, waar iedereen elkaar kent, met een luguber pretpark aan de rand van het bos. Het was met name echter het mysterie gedeelte dat ik in dit boek minder uit de verf vond komen en dat is toch wel jammer voor een boek dat pretendeert een thriller te zijn.

Al snel merkte ik dat Ellery's oogpunt nogal verwarrend was. Er zit weinig lijn in haar denken en het voelt heel erg gokkerig aan, zonder dat er echt bewijzen zijn. Daarnaast duurt het heel lang voor het gevaarlijk begint te voelen en voor Ellery echt daadwerkelijk voelbaar in het oog van de orkaan terecht begint te komen. Daarnaast vond ik het uiteindelijke motief ook niet bepaald sterk of overtuigend, iets wat voor mij een mysterie wel maakt of kraakt.

Ik hoop dat het vervolg op een van ons liegt me weer wat beter kan bekoren.

Meer recensies van annannette