Recensie Het verdriet van België

Eindelijk uit, en dat is wel een trieste omschrijving van een toch wel mooi boek.
De opbouw van de zinnen bestaat regelmatig uit wel 6 zinsdelen waarbij de komma niet alleen als ademhaling wordt gebruikt, maar als gelegenheid om feiten en verwijzingen tussen te voegen.Dit leest traag. Daarentegen is de wooordkeuze vaak mooi en is het genieten van taal. Het boek bestaat uit 2 delen waarbij in het eerste deel je verdiept in Louis, daarna de maatschappelijk-politieke situatie van Belgie 1939-1947 beleefd waarin trouw/verraad/puberteit en relaties wel mooi en tastbaar uitgewerkt worden. De laatste tientallen pagina's van het boek zijn een reflectie van wat eerder meegemaakt is, hoe het met het leven van anderen gelopen is en laat de toekomst van Louis zien. Een aanrader? Nee ik zal het boek helaas niet zo makkelijk doorgeven........

Meer recensies van Anne-Marie Van den Bosch