Een nieuwe literaire generatie

Anne Oerlemans 19 januari 2020 Hebban Recensent
Alexandra Chang werd geboren in Noord Californië, groeide op in onder andere San Francisco, Shanghai en Davis en woont momenteel in Ithaca (NY). Ze studeerde af aan UC Berkeley en behaalde haar Master of Fine Arts aan Syracuse University in 2018. Voor ze fictie schreef, werkte ze als schrijver voor Cornell University, WIRED en Macworld, waar ze schreef over wetenschap en technologie. Eerder fictiewerk van haar hand verscheen onder andere in Glimmer Train en Catapult. Haar debuutroman Days of Distraction zal op 31 maart 2020 verschijnen bij Ecco/HarperCollins.

Hoofdpersonage Jing Jing heeft veel gemeen met Chang. Ook zij trekt van San Francisco via Davis naar Ithaca, woonde in haar jeugd in Shanghai en bezoekt haar vader in Hong Kong. Jing Jing heeft typische eind-twintiger of millennial-problemen en actuele thema’s als diversiteit en emancipatie zijn herkenbaar voor de lezer. Het verhaal leest een beetje als een dagboek, het is erg eerlijk en rauw over het leven van een twintiger in de huidige tijd en maatschappij.

Jing Jing heeft een minderheidsachtergrond; haar ouders zijn Chinees. Deze achtergrond en haar zoektocht naar hoe deze haar huidige leven beïnvloed is een groot deel van het verhaal. Dat maakt deze debuutroman meer dan een simpel coming-of-age-verhaal. Jing Jing heeft een relatie met een blanke jongen, J. Wanneer ze hem volgt om samen in Ithaca te gaan wonen, daar een nieuw avontuur, een nieuw leven, een nieuw begin te maken, lijkt ze zichzelf langzaam steeds verder te verliezen.

“When we talked about race, we did so mostly from a distance or as a joke, like something that could not touch the depths of this combined entity that was ‘us’. But I know we do not and cannot exist outside of it. I know I am guilty of avoiding, or not completing, the conversations. That might still be our problem.”

Chang stelt verschillende belangrijke vragen aan de kaak waar het stereotypering en diversiteit betreft, vooral op de werkvloer. Vragen als wie je aan moet nemen wanneer er meerdere personen uit minderheidsgroepen solliciteren; neem je de vrouw, de homoseksueel of iemand met een andere minderheidsachtergrond? En wat willen de mensen die pleiten voor diversiteit nu eigenlijk; moeten we mensen aannemen op grond van hun kwaliteiten en kunnen of alleen maar omdat ze precies in het juiste hokje passen?

Niet alle vragen en problemen die aan bod komen in Days of Distraction zijn echter direct gerelateerd aan etnische achtergrond. Jing Jing krijgt een stuk minder betaald dan haar mannelijke collega’s en als freelanceschrijver heeft ze geen enkele zekerheid wat haar baan betreft. Elke keer wanneer ze voor zichzelf op probeert te komen lijkt het echter alsof niemand haar hoort en haar collega’s zijn veel te bang om het kleine beetje zekerheid dat ze hebben op te geven. Dit is een probleem dat voor veel (vrouwelijke) millennials herkenbaar is.

De schrijfstijl van Chang is simpel en leest gemakkelijk, maar tegelijk weet ze diepere lagen aan te boren en de juiste vragen en thema’s te belichten. Het verhaal van Jing Jing wordt afgewisseld met verhalen over haar familiegeschiedenis, fragmenten uit artikelen over hoe Aziatische Amerikanen zich hebben aangepast aan de Amerikaanse cultuur en fragmenten uit artikelen over vrouwen in interraciale relaties. Soms verdwijnt hierdoor de rode draad in het verhaal en gaat het grotere geheel verloren in de korte paragrafen die snel wisselen tussen veel verschillende verhaallijnen.

Langzaam komen verleden en heden toch bij elkaar en terwijl Jing Jing op zoek is naar smoesjes om haar relatie met J. uit te maken in verhalen over andere interraciale relaties, lijkt ze het leven van haar eigen leven te vergeten. Ze geeft ‘de culturele kloof’ de schuld van alle problemen, maar ze vergeet te kijken naar andere oorzaken, bijvoorbeeld het feit dat de twee twintigers helemaal niet met elkaar lijken te communiceren over belangrijke zaken binnen hun relatie.

“The notion that interracial relationships with white people could solve the problems of racism – that, we don’t even consider.”

Days of Distraction gaat over de zoektocht naar een toekomst en het verleden van een jonge vrouw met een minderheidsachtergrond. De zoektocht naar een baan, een woonplaats, een solide relatie en een manier om je leven te leven. Het is herkenbaar voor lezers van dezelfde leeftijd als Jing Jing en waarschijnlijk nog herkenbaarder voor jonge lezers met een minderheidsachtergrond. Alexandra Chang introduceert een nieuwe literaire stem die past bij een nieuwe generatie lezers. Days of Distraction is een roman over onze huidige maatschappij en de verschillende levens die daarbinnen geleefd worden. Het is ook een krachtige roman voor jonge vrouwen van over de hele wereld.

- Met veel dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een ARC voor deze recensie via Edelweiss+

Meer recensies van Anne Oerlemans