Anne Oerlemans Hebban Recensent

Debutant Kiley Reid werkte zes jaar lang als babysitter in New York. Reid woont in Philadelphia, Pennsylvania en studeerde recentelijk af aan de Iowa Writers’ Workshop, waar ze de Truman Capote Fellowship kreeg. Haar eerste roman Such a Fun Age wordt gepubliceerd door G.P. Putnam’s Sons, een imprint van Penguin Random House LLC.

Such a Fun Age vertelt het verhaal van Emira, een jonge, donkere babysitter in New York, die probeert het beste van haar leven te maken. Wanneer ze op een avond past op de kleine Briar, dochter van de rijke, blanke, Alix, wordt ze aangesproken door een bewaker in de lokale supermarkt. Hij beschuldigd haar van kidnapping. Kelley filmt het hele voorval met zijn telefoon en dringt erop aan dat Emira een aanklacht in moet dienen. Emira wil niets van dat alles, ze wil gewoon haar simpele leventje leven, maar dat simpele leventje wordt na het incident met de dag ingewikkelder.

Reid neemt de lezer direct mee in de actie door de roman te openen met de scene waarin Emira beschuldigd wordt van het kidnappen van het kind wanneer ze laat op pad is met Briar. Dat is het startschot van de roman en dat zet de lezer op scherp. Het is confronterend en tegelijkertijd heel herkenbaar. Het racisme in het allereerste hoofdstuk neemt de lezer meteen mee in het verhaal en het leven van Emira. Een man die naar Emira toekomt en haar zegt dat ze aangifte moet doen zodat de bewaker ontslagen zal worden en ze een jaar lang gratis boodschappen kan krijgen, lijkt nogal Amerikaans. Toch is het een feit en universeel gegeven dat steeds meer incidenten en racistische activiteiten viraal gaan op het internet en dat iedereen en alles bekeken en beoordeeld wordt tegenwoordig.

“The more it was shared, the lighter it seemed to be, which made the whole thing both better and worse. Emira believed this light take was the consensus because of a few factors. First of all, no one got hurt. […] This was a video about racism that you could watch without seeing any blood or ruining the rest of your day.”

Reid laat in haar boek niet alleen verschillende vormen of uitingen van racisme zien, maar ze slaagt er ook in de andere kant van het verhaal te vertellen. Zo probeert Kelley te bewijzen dat hij niet racistisch is door alleen om te gaan met zwarte vrienden en donkere vriendinnetjes te hebben, maar hij slaat hier zo ver in door dat hij eigenlijk het tegenovergestelde bewerkstelligt. Tegelijkertijd lijkt de perfect, rijke (en neppe) Alix een engel te zijn, maar ook zij huurt donkere babysitters in. Zelfs de beste bedoelingen kunnen tot oncomfortabele situaties leiden en Reid weet als geen ander hoe ze die moet vangen in haar woorden.

“It completely fetishizes black people in a terrible way,” Tamra went on. “It makes it seem like we’re all the same, as if we can’t contain multitudes of personalities and traits and differences. And people like to think that it says something good about them, that they’re so brave and unique that they would even dare to date black women. Like they’re some kind of martyr.”

Such a Fun Age is meer dan enkel een boek over racisme, ras en privileges. Op veel momenten is het verhaal erg herkenbaar en zijn de verschillende situaties heel karakteristiek voor onze huidige maatschappij. Na het eerste hoofdstuk raakt de lezer steeds beter bekend met de heel verschillende levens die Alix en Emira leven. Het helpt de lezer te begrijpen dat je het juiste kunt doen voor de verkeerde redenen, maar ook dat je het verkeerde kunt doen met de juiste bedoelingen. Reid slaagt er ook in te laten zien dat het ogenschijnlijk perfecte leven van Alix toch niet zo perfect is.

“Alix quickly responded, and then continued captioning future Instagram photos she’d taken in the city. She now had enough content for weeks to continue pretending that she still lived there.”

Reid heeft een hele gemakkelijke schrijfstijl en is de stem van een nieuwe generatie. Such a Fun Age is een uniek en confronterend verhaal. Het is relevant, grappig en slim, alles wat de flaptekst belooft. Het is ook echt een verhaal van deze tijd, een debuutroman die midden in het hart van de huidige wereld staat en tegelijk tijdloos is in haar thematiek.

- Met veel dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een ARC voor deze recensie via Edelweiss+

Reacties op: Uniek en confronterend

Such A Fun Age - Kiley Reid