Anne Oerlemans Hebban Recensent

Emma Smith-Barton groeide op in South Wales, middenin zowel de Engelse als de Pakistaanse cultuur van haar ouders. Het leven tussen twee culturen heeft haar leven en schrijven sterk beïnvloed, zo komen thema’s als identiteit en ergens bij horen vaak terug in haar werk. Korte verhalen van haar hand verschenen onder pseudoniem (Amna Khoker) eerder in Mslexia en The Bristol Short Story Prize 2016 anthology.

The Million Pieces of Neena Gill is Smith-Bartons debuutroman voor Young Adults. Hoofdpersonage Neena groeit op in Engeland maar de cultuur van haar Pakistaanse ouders is voor haar niet altijd even gemakkelijk te volgen. Neenas broer Akash is weg en Neena doet er alles aan hem terug te vinden maar langzaam lijkt de wereld om haar heen in elkaar te storten en kan ze niemand meer vertrouwen in haar zoektocht naar de waarheid.

Akash is weg en Smith-Barton vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Neena, die haar broer kwijtraakte en hem niet meer terug kan vinden. Gaandeweg het verhaal ziet de lezer langzaam dat er dingen in het verhaal van Neena niet helemaal kloppen, maar het duurt lang voor er precies de vinger op te leggen is. Dat is meteen het knappe aan dit debuut van Smith-Barton, ze neemt de lezers heel overtuigend mee in de gedachtewereld van de steeds verder afbrokkelende Neena.

“My thoughts swirl round and round in my mind like a whirlpool. There’s no break from them. They seem to be living, breathing things. They take me over, demand my attention, pulling me away from whatever I’m doing. They don’t stop until I give in to them.”

De miljoen stukjes van Neena Gill kunnen aan elkaar geplakt worden tot één personage, maar in dat ene personage weet Smith-Barton heel veel te vangen. Allereerst een van de belangrijkste thema’s in het boek, mentale gezondheid. In het verhaal van Neena zijn psychotische problemen nauw verbonden met rouwverwerking. De auteur weet deze thematiek heel toegankelijk en begrijpelijk te maken voor een jong (en oud) leespubliek, de over het algemeen korte zinnen, weinig lange beschrijvingen en vele dialogen dragen bij aan die toegankelijkheid.

Smith-Barton laat zien dat vriendschap, liefde en vooral eigenliefde belangrijk zijn voor het bouwen aan begrip, identiteit en daarmee een toekomst na de verwerking van een trauma zoals Neena dat meemaakt. Een boodschap die voor veel jongeren belangrijk is en door Neenas verhaal zeker binnen zal komen.

“Life goes on. You try to stop it but it has to. Even when you have a huge, gaping hole in your heart, it must. In the end, all you can do is give in to its flow, however scared you are, however lost. Let it take you forward, back, then forward again – to where you need to be, where you need to go.”

The Million Pieces of Neena Gill is een eigentijds verhaal, dat zich afspeelt in het nu, waardoor het voor veel lezers zeer herkenbaar zal zijn. De verschillende culturen, het zoeken naar een identiteit en naar eigenwaarde. En tegelijkertijd maken deze twee laatste thema’s het verhaal juist tijdloos. Het debuut van Emma Smith-Barton maakt daarmee zeker indruk en dat smaakt naar meer!

Reacties op: Toegankelijke grote thema’s

The Million Pieces of Neena Gill - Emma Smith-Barton