Zeer spannende thriller die ik in tijden heb gelezen!

Het boek sprak mij aan vanwege de afbeelding op de omslag: gestrekte voeten op spitzen waarvan het beeld als een gebroken spiegel uit ziet. Als liefhebber voor ballet wou ik dat boek graag lezen!

Het verhaal gaat over een dansechtpaar die voor de omgeving een droompaar wordt genoemd, de Nederlandse prima bellerina Mischa en de Russische primo bellerino Nikolaj die in het ziekenhuis belanden na een aangestoken brand in hun huis. Echter is hun relatie alles behalve liefdevol. De twee hoofdpersonages beschuldigen elkaar voor het aansteken van de brand en als lezer weet je niet wie je moet geloven.
Werken als eerste solisten bij het Nationaal Ballet, waar het verhaal zich groot en deels afspeelt, is hard werken totdat je erbij neervalt. Zo zitten de hoofdpersonages ook in elkaar en hun carriére is voor hun zijn hoogste doelen en prioriteiten. Door de ongelukken en misverstanden die zij samen meemaken zijn zij naar elkaar toe gegroeid, maar ze haten elkaar en willen het liefste van elkaar af zijn. Hoe ver kan je gaan voor een top carriére in de balletwereld?

In het verhaal lees je in de 'ik'-vorm van Mischa en Nikolaj. Elk hoofdstuk switcht vaak van hoofdpersonage en van tijd (heden, twee jaar geleden, tien jaar geleden, etc.), van personage ben ik dat gewend maar als je van tijd ging switchen moest ik heel goed inkomen en geheugen verfrissen wat er op dat moment speelde. Dat werkte heel verwarrend.

Wat het boek zo spannend maakt is dat je niet weet wie van de twee je moet geloven en wie schuldig voor de brand is. Daarnaast weet je in het begin van het verhaal niet heel veel wat er tussen de twee personen heeft afgespeeld, behalve dat er brand in hun huis was aangestoken en dat ze enkele jaren terug een ongeluk hebben meegemaakt (zonder enig detail). Maar later als je doorleest krijg je meer motieven en ga je een van de twee meer verdenken dan twee hoofdstukken geleden. Als balletkenner en liefhebber vond ik het ook om te lezen dat verschillende personages gebasserd of een inspiratie waren op bestaande choreografen binnen het Nationale Ballet en de locatie van de academie kon je deels ook goed inbeelden.

Het boek verdient van mij 3,5 sterren! Het verhaal is zeer spannend, je wilt achter komen wie schuldig is, maar de overgangen werken soms heel verwarrend.

Reacties op: Hoe ver kan je gaan..?

Vonk - Anita Terpstra
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99