Wat mij betreft was De Noodzaak het laatste goede boek van King. Ik heb nog wat van zijn volgende boeken gelezen, maar ik vond de kwaliteit daarvan zo achteruit gaan dat ik ermee gestopt ben. Met Mobiel heb ik maar weer eens een poging gewaagd. Helaas, ook nu moest ik constateren dat King het niet meer kan. Mobiel begint met een scène waarbij telefonerende mensen volledig doordraaien en anderen gaan aanvallen. Deze scène is zo plastisch beschreven dat ie niet werkt. Wat hierna volgt is een rechttoe rechtaan verhaaltje over een paar overlevenden die op pad gaan. Ik moet zeggen dat voorbij de helft van het boek in een paar zeldzame scènes de oude, vertrouwde Kingkwaliteit even terugkomt, maar dat is helaas te weinig om het hele boek te dragen.

Meer recensies van Anne Terwisscha