Fictie en non-fictie mooi met elkaar verweven

12 november 2016
'Tussen rang en stand' speelt zich af in een omgeving die echt heeft bestaan en nog steeds bestaat. Het Hof van Assendelft was in de 18de eeuw daadwerkelijk in het bezit van de familie van Sara, de hoofdpersoon in dit boek. Tegenwoordig doet het Hof dienst als Museum Hoeksche Waard.
De auteur, Marja Visscher, weet de omgeving goed te beschrijven. Toen ik, ergens halverwege het boek, op het www op zoek ging naar wat meer informatie over het Hof, bleken haar beschrijving en het beeld van het Hof dat ik in m'n hoofd had gecreëerd op heel veel punten overeen te komen. Ik twijfel er niet aan dat ook Visschers beschrijving van het leven in de 18de eeuw en het gegoede Haagse milieu, waarin Sara is opgegroeid, met de werkelijkheid van toen overeenkomt. Uit alle details die zij beschrijft kun je opmaken dat Visscher heel veel tijd en energie in research heeft gestoken.

Sara heeft echt geleefd en over haar leven is wel het een en ander bekend. Toch heeft Visscher kans gezien gebruik te maken van de open eindjes en een heel mooie liefdesgeschiedenis neer te zetten. Een liefde die er niet mocht zijn, o.a. omdat het in Sara's tijd en milieu in een huwelijk niet draaide om liefde maar om stand en het samenvoegen van bezittingen. Het boek gaat ook over een vrouw die op haar 37ste eigenlijk niet meer dan een naïef meisje is maar die zich in korte tijd ontwikkelt tot een zelfstandige vrouw die, tegen alle conventies in, haar eigen pad kiest.

Het boek leest prettig. Visscher schrijft beeldend en zonder onnodige moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies. Daardoor is het boek geschikt voor een breed publiek. Een van de gevolgen daarvan is dat ik het taalgebruik hier en daar wel als wat bevreemdend heb ervaren. Vooral bij de gesprekken tussen de verschillende personages had ik het idee dat ik naar mensen uit de 21ste eeuw in plaats van naar 18de-eeuwers 'luisterde'.
Sommige verhaallijnen hadden, wat mij betreft, wat meer uitgesponnen mogen worden. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak (en nieuwsgierigheid) want voor het verhaal op zich was dit niet nodig. Enerzijds werden sommige gebeurtenissen heel uitvoerig beschreven, anderzijds werd er soms met zevenmijlslaarzen door een periode van jaren heen gewandeld. Evengoed vind ik het boek zeker een aanrader. Het heeft mij in ieder geval nieuwsgierig genoeg gemaakt om Museum Hoeksche Waard te willen bezoeken!

(Ik heb 'Tussen rang en stand' gelezen in het kader van een Hebban leesclub.)