Wat is er echt gebeurd op die fatale ochtend?

Anneke Visser 31 augustus 2019
Bij het zien van de cover van Executie aan de Meppelerstraatweg van Samuel de Korte krijg je meteen het gevoel dat geen roman is waar alles goed afloopt. Je krijgt meteen, door het kruis, het gevoel dat de vijf mannen niet meer onder ons zijn. Je wilt dan ook weten wat er met de mannen is gebeurd en waarom ze niet meer onder ons zijn. De mensen die de afgebeelde mannen hebben gekend, weten meteen waar het boek over zal gaan. De titel spreekt voor zich. Dat kan alleen maar gaan over een executie tijdens de Tweede Wereldoorlog gaan.
Executie aan de Meppelerstraatweg van Samuel de Korte begint met een mooi voorwoord van Kevin Prenger. In Introductie vertelt de auteur hoe hij erop kwam om dit boek te schrijven en waarom hij dit deed. Het is een reden die voor veel schrijvers van dit soort boeken een reden is om op onderzoek te gaan en hun boek te schrijven. Dit boek is een interessante aanvulling op de boeken die al geschreven zijn over de Tweede Wereldoorlog. Het laat een stukje Tweede Wereldoorlogsgeschiedenis zien die niet of nauwelijks bekend is, die anders blijkt te zijn gegaan dan tot nu toe bekend is.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/08/executie-aan-de-meppelerstraatweg.html .

Meer recensies van Anneke Visser