Kies niet voor de makkelijkste weg

Anneke Visser 27 oktober 2019
Bij het zien van de schitterende cover van Kies dat moeilijke van Mariette Akkerman wil je weten wie die man is en waar hij aan denkt. De titel maakt nieuwsgierig, je wilt weten wat ermee bedoeld wordt.
In Kies dat moeilijke van Mariette Akkerman wordt je een spiegel voor gehouden, zet je aan het denken. Het boek laat zien hoe afhankelijk we als mens zijn geworden van bijvoorbeeld techniek en hoe onze denkwijze beïnvloedt wordt door de media en de politiek. De vraag die ook in dit boek gesteld wordt is; hoe vrij we werkelijk zijn en tot hoe verre we ons laten beïnvloeden door de media, politiek en anderen. Het boek laat zien hoe maakbaar de mens is, ook al denken we van niet, denken we dat we zelfstandig denken en doen en denken we dat we ons door niemand laten beïnvloeden, maar dat blijkt vaak toch niet zo te zijn. Voor een enkeling zal dat wel opgaan, maar de meeste mensen, de kuddes, laten zich leiden door anderen, hebben geen eigen mening of durven die niet te uiten. Diverse stukjes laten zien dat de mens ook heel sterk kan zijn als hij wil, dat hij zijn identiteit niet laat afpakken hoe anderen, zoals bijvoorbeeld in een concentratiekamp, dat ook proberen, maar ook hoe mensen zich vaak uiteindelijk schikken in hun lot omdat ze het gevoel hebben dat ze geen andere keus hebben.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/10/kies-dat-moeilijke-mariette-akkerman.html .

Meer recensies van Anneke Visser