Een verhaal die onder je huid kruipt.

Dag en nacht – Romy Hausmann:
Uitgever: HarperCollins
Nederlands eerste druk augustus 2019
ISBN 9789402703542
Paperback 368 pagina's

Lena Beck, 23 jaar, studente uit München is op de nacht van woensdag op donderdag verdwenen.
Volgens ooggetuigen is ze tot vijf uur op een feestje geweest.
Na een gesprek met een vriendin is haar mobiel uitgeschakeld.
Een zoekactie van de politie heeft niets opgeleverd.

===== Het is moeilijk te zeggen of het echt avond is of dat hij dat zelf zo heeft bepaald. Er zitten isolatieplaten voor de ramen geschroefd. Zo beslist hij over dag en nacht, alsof hij God zelf is.====

Ik hoorde mama gillen en daarna kwam de klap.
Mama moet mee in de ziekenwagen. Hanna vertelt de mannen dat mama AB-negatief heeft.
We komen bij het ziekenhuis en ik volg de mannen.
Ik mag niet mee naar binnen maar ik krijg slippers van zuster Ruth.
Zuster Ruth weet niet hoe mama heet.
“Ze heet Lena” antwoord ik.

Na bijna 14 jaar krijgen de ouders van Lena Beck het telefoontje waar ze al achtenveertighonderdvijfentwintig dagen op hebben gewacht.
In al die jaren hebben Matthias en Karin op wel honderden manieren hun dochter laten sterven.
Dit gesprek is anders want Lena is een ziekenhuis binnengebracht en ze leeft.
Wanneer Matthias en Karin in het ziekenhuis arriveren moeten ze haar identiteit vast stellen.
In het midden van een kamer ligt ze op bed met allerlei apparaten om zich heen. Het litteken onder haar haargrens klopt.
”Dit is Lena niet. Dit is niet mijn dochter”.
“Het spijt me” zegt de arts. “Het spijt me.”
Wie is deze vrouw?

Enkele minuten later komt er een klein meisje door de gang aan de hand van een verpleegster.
“ Daar....” roept Karin, “Daar is ze …. Lena”

Wat een verhaal. De angst van elke ouder dat je kind verdwijnt.
Ik vond het zo'n bizar verhaal dat het helemaal in mijn hoofd bleef zitten.
Vanaf het begin tot het einde vond ik het spannend.
De auteur weet de lezer steeds op het verkeerde been te zetten en ik wilde blijven lezen omdat ik het gevoel had dat de nachtmerrie niet over was.
Een aanrader 5 *

Rotterdam, 5 augustus 2019
Annemarie van de Kuilen
Met dank aan #HarperCollins Holland.

Meer recensies van Annemarie van de Kuilen