Leest prettig maar minder spannend dan Meesterwerk.

Geir Tangen: “Hartenbreker”
Uitgever: The House of Books
Nederlandse vertaling: Eline Jongsma
Eerste druk augustus 2019
ISBN 9789044351224
Paperback 432 pagina's

----Hij lag in een vreemd bed. Op een poef lagen meisjeskleren.
Tastend stak hij een hand uit. Daar lag iemand. Emilie? Haar lange zwarte haar viel over haar slapende gezicht. Wat was er vannacht gebeurd.
Alexander legde zijn vingers op haar wang. Het was alsof hij een wassen beeld aanraakte.----

Viljar Ravn Gudmundsson wordt gebeld door zijn zoon Alexander dat Emilie dood naast hem ligt in bed en hij zich niets kan herinneren.
Al struikelend loopt Viljar de kamer uit bij zijn psychologe en rent naar zijn auto op weg naar zijn zoon.

Rechercheur Lotte Skeisvoll wordt op de zaak van het dode meisje Emilie gezet.
Alexander was op een feest in het ouderlijke huis van Veronica en bijna iedereen had drank en drugs gebruikt, ook hij.
Als iedereen die op het feest was wordt ondervraagd, wijst alles naar Alexander.
--Alsof de verklaringen betrouwbaar zijn onder invloed van drank en drugs.--

De vriendschappelijke band die Lotte heeft met Viljar komt onder druk te staan omdat hij alle gebeurtenissen af schuift op de beperkingen, ADHD, van zijn zoon.
--- Alexander vlucht en pakt de nieuwe auto van zijn vader en negeert alles en iedereen die hij onderweg tegenkomt. Hij rijdt de auto total loss en wordt alsnog ingerekend.
--- Het blijkt dat Alexander zich ooit aangesloten heeft bij een extreem rechtse organisatie. Een duistere kant.

Lotte heeft PTSS omdat ze de dood van haar zus niet heeft kunnen verwerken. Dat beïnvloed haar werkwijze.
Zij wordt tot haar grote frustratie van de zaak gehaald.
Samen met Viljar besluit ze om alles op alles te zetten om de onschuld van Alexander te bewijzen al moet ze over lijken gaan.

Ondanks dat ik dit een prettig boek vond om te lezen, was het niet wat ik hoopte. Vooral het onderwerp extreem rechts vond ik een lachertje.
Als er zoiets ter sprake wordt gebracht in een boek heb je daar een bepaalde voorstelling bij. Dat miste ik.

Het eerste deel “Meesterwerk” vond ik geniaal.
Toch wil ik wel het laatste deel van de trilogie lezen omdat ik wil weten hoe verhaal het afloopt.

Rotterdam, 30 september 2019
Annemarie van de Kuilen
Met dank aan de leesclub van #Hebban

Meer recensies van Annemarie van de Kuilen