Wat versta je onder een leesclub en het boek dat je daarvoor leest?

Voor de leesclub besloten we gezamenlijk: De leesclub van Renate Dorrestein te lezen.

Volgens de boekbeschrijving een club van kwieke dames die op een cruise gaan om hun lievelingsauteur te ontmoeten, maar o jee, dat blijkt een rare vent en ze moeten zich later voor de rechtbank verantwoorden voor moord.

Dat is waar het verhaal (want gezien de lengte van dit zou ik het persoonlijk geen boek noemen, wellicht een novelle) begint: een lange monoloog van een van de dames die aan de rechter probeert uit te leggen wat er gebeurd is.

Doorspekt met voetnoten waarvan de uitleg bijna nog langer is dan “de Leesclub" zelf probeert Renate Dorrestein op de humorwijze van de 100-jarige en Hendrik Groen (ik weet het, dit “boek” was er eerder) verslag te doen.

Na de voetnoten komt nog een interview met Renate Dorrestein zelf gevolgd door discussievragen. Dat gaf meer uitleg waarom dit verhaal er was en hoe het tot stand kwam, wat mij betreft het meest interessante deel van deze leesclub.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri