Luc Callanach komt nieuw bij de afdeling Zware Misdrijven van de Schotse politie.
Hij werkte eerst in Frankrijk bij Interpol en heeft zijn eigen redenen, om opnieuw te beginnen in het druilerige Schotland. Als nieuwkomer met een dubbele nationaliteit, zowel Schots als Frans wordt hij wantrouwend bekeken en hij moet echt bewijzen aan zijn volledige team wat hij waard is. Enkel Ava Turner, zijn directie collega inspecteur, lijkt hem te accepteren.

Op dag een krijgt hij als te maken met een onderzoek waarvan de identiteit van het slachtoffer onmogelijk lijkt te achterhalen, of misschien toch? Een aantal sporen lijken naar een oplossing te wijzen. Maar is dit wel wat het lijkt? De lezer weet wel beter want Helen Fields zorgt ervoor dat de beweegreden van de dader voor de lezer bekend zijn. Ook door diens ogen mogen we het verhaal meebeleven.

De beschrijvingen van de situaties en belevingen van de personages hebben bij tijd een wijle een haast poëtische vorm zonder dat dit afbreuk doet aan de spanning of zorgt dat je je minder inleeft c.q. meeleeft met de personages. Het laat je juist een mening geven over de zieke geest van de dader, de innerlijke worsteling van Luc die zijn vlucht naar Schotland verklaard en maken dat de ontknoping echt naar een finale toewerkt.

Helen Fields geeft met Perfecte resten de aftrap voor een serie (tot nu toe is zij bezig met boek zes in deze serie, waarvan nummer een nu vertaald is in Nederland) waar thrillerlezers voor in de rij zullen staan. Zag al diverse vergelijkingen voorbijkomen: Mo Hayder, Karen Slaughter, Robert Bryndza en J.D. Barker. Zelf ga ik nog geen vergelijking maken, dit was mijn kennismaking met deze auteur en voor mij was het een echte Helen Fields.

Reacties op: Perfecte resten of Perfecte misleiding?

Perfecte resten - Helen Fields