Indrukwekkende kennismaking met een boek van Marcella Kleine

Annette Bons 14 juli 2019
Het boek Binnenwereld is mijn eerste kennismaking met het werk van Marcella Kleine. Een persoonlijke ontmoeting met haar wekte mijn interesse voor haar boeken. Binnenwereld ben ik als eerste van haar boeken gaan lezen, omdat de beschrijving me aansprak. Mede door mijn werk ben ik geïnteresseerd in een onderwerp als TBS en tijdens onze kennismaking spraken Marcella en ik over dit onderwerp.
Nu dan over het boek. De omslag spreekt me niet direct aan en ik zou het boek dan ook niet zo snel oppakken in de boekhandel, maar dat is puur een kwestie van persoonlijke smaak. Na het lezen van het boek vind ik de omslag wel passen bij het verhaal. Het verhaal boeide me direct en gedurende het lezen wilde ik weten hoe het boek verder ging, maar ook niet te snel lezen, omdat ik het dan uit zou hebben. Voor lezers is dit niet een onbekend verschijnsel denk ik. Als lezer word je meegenomen in het leven van Lynette, die nog steeds rouwt om het verlies van haar man. Ze wordt tegen haar verwachting in verliefd en het lijkt of ze zich eraan over geeft en een nieuwe start wil maken, toch komen er heel kleine scheurtjes in haar vertrouwen. Niet alleen het vertrouwen in anderen maar ook in haarzelf.Tussen de hoofdstukken over Lynette door, wordt het verhaal gesponnen van Jordy, die in een instelling verblijft voor jeugd TBS. De gedachten en gevoelens van Jordy worden zo beschreven, dat je met hem meeleeft en hem soms bijna begrijpt. Iemand doet slechte dingen, maar hoe komt iemand daartoe?
Lynette en Jordy kruisen elkaars pad op een bijzondere wijze, die ik niet zou hebben bedacht en waar ik ook niet te veel van prijs kan geven.
Binnenwereld is een boek wat je moet lezen. We maken allemaal wel eens verkeerde keuzes ingegeven door gedachten en gevoelens. Zo ook Lynette en Jordy. En toch kunnen ook die keuzes weer leiden tot iets goed, al is het maar iets heel kleins.
Een aanrader vind ik het! En zelfs zo dat ik inmiddels ook de thriller Vilein van Marcella Klein heb gekocht en als volgende ga lezen.

Meer recensies van Annette Bons