Als het verleden je achterhaalt

Annette Bons 14 april 2020
Toen Bernice Berkleef op social media proeflezers zocht voor haar nieuwe boek Bloedsteen, heb ik me direct gemeld. En ik hoorde bij de gelukkigen die het boek al voor publicatie digitaal mocht lezen.
Haar eerste boek Cody, las ik ook voor publicatie en dat boek vond ik fijn.
Bloedsteen vertelt een heel ander verhaal dan Cody. Hoofdpersonage is Ella. Zij heeft haar leven goed op orde. Een mooi appartement, een baan en een leuke vriend. Tot haar leven op zijn kop wordt gezet door een inval van de politie. Haar vader wordt verdacht van juwelensmokkel en zij wordt verdacht van het helpen daarbij. Ella wordt weer vrijgelaten maar haar vader overlijdt.
Ella haar vader had een huis op Java en ze besluit daar tot rust te komen. Ze wordt goed opgevangen door de huisbewaarder en ontmoet nieuwe mensen. Zo is er Stan een journalist en een vermogend echtpaar Soong en Ling. Ella lijkt haar draai te vinden in haar nieuwe leven. Toch blijft er iets in haar hoofd hangen. Waarom had haar vader een huis op Java dat hij regelmatiger bezocht dan zij wist. Dan gebeuren er vreemde dingen. Ella voelt zich bedreigd, maar gaat toch door met haar zoektocht naar het hoe en wat van de juwelensmokkel waar hij vader werd verdacht. Het brengt grote dreiging met zich mee.
Een niet heel dik boek wat geen moment verveeld. Vanaf de proloog boeit het verhaal. Niet alleen zit er vaart en spanning in het verhaal, ook zit er de nodige geschiedenis van Indonesiƫ in verwerkt. Als lezer ontdek je dingen waar je niet van wist (ik niet in ieder geval). De sfeer van Java wordt zo beschrijven dat je het gaat mee beleven.
Ik heb genoten van dit nieuwe boek en daarmee heeft Bernice Berkleef haar eerste boek meer dan geƫvenaard.
Een aanrader!

Meer recensies van Annette Bons