Jussi flikt het weer!

Annette Bons 15 november 2019
Het was even wachten op dit deel van de Q-serie. In 2017 kwam Selfies uit en nu dan pas Slachtoffer 2117.
Het verhaal start met de journalist Joan Aiguader die op zoek is naar een verhaal om zijn carrière als journalist weer leven in te blazen. Met zijn verhaal over de tragisch dood van een vluchteling lijkt dit te slagen, maar tegelijkertijd roept hij zonder dit te weten veel ellende over zich af.
Dan is er nog een jonge jongen, verslaafd aan gamen en daar zijn dagen mee vullend. Tot hij het artikel van Joan Aiguader onder ogen krijgt. Er gaat bij hem een knop om en hij komt als het ware in opstand.
In alle voorafgaande delen vroegen we ons als lezer af wie Assad nu toch precies was. Waar kwam hij vandaan en hoe kwam hij bij afdeling Q terecht? Als de chef van afdeling Q plotseling overlijdt, beginnen de ontwikkelingen en krijgen we langzaam een kijkje in het leven van Assad. Er gebeuren meer dingen, die Assad confronteren met zijn ‘eerdere leven’.
Een publicatie van de journalist Joan Aiguader brengt veel teweeg bij Assad en vervolgens ook bij Rose. Samen willen zij dingen gaan uitzoeken. Tijdens hun zoekactie raken verschillende mensen hier, ieder in hun eigen rol en op eigen wijze, bij betrokken.
Ook in het privé leven van Carl Morck gebeuren dingen, terwijl hij ook in het onderzoek verwikkeld is. En natuurlijk is er ook nog Gordon op afdeling Q, die op eigen wijze bijdraagt aan het onderzoek.
Het boek vond ik een feest van herkenning voor wat betreft de personages.
Na het lezen van Slachtoffer 2117 kan ik zeggen dat ik dit het beste deel vind van de serie. Nog steeds speelt verhaal door mijn hoofd, het is zo actueel. Ook wel een beetje verontrustend. Af en toe zie ik dingen in de media en dan denk ik terug aan het verhaal; het zou allemaal zo maar als in het boek kunnen zijn. Toch komen ook de mooie kanten van het leven aan bod.
Een must read!

Meer recensies van Annette Bons