¶ We houden ons zelf graag voor dat onze toekomst verzekerd is, maar we hebben niet meer dan een reservering. Het leven kan op elk moment afgelopen zijn, zonder enige waarschuwing, zonder restitutie, ongeacht hoe ver je reis al is gevorderd. ¶

De elementen
De cover is bijzonder en heeft iets weg van boek 1. Een zwart kaft heeft iets mysterieus, bijna creepy. De titel lijkt wel in krijt geschreven. Wat bijzonder dat de boeken iets van elkaar weg hebben. De proloog geeft al kracht aan het boek. Een flink dodelijk drama heeft er zich afgespeeld in Arnhill. Niet veel later komt Joe naar Arnhill. In de vertelperspectief van de 1e persoon lezen we over Joe en zijn nieuwe baan in het voormalig mijnstadje. Of de bewoners nu blij zijn met zijn komst dat is nog maar de vraag. Het is een hechte gemeenschap en vreemdelingen zijn niet echt welkom. Al hoewel..is Joe een vreemdeling?. Men is verbitterd, zwaarmoedig en zuur. Dat is voor nieuwkomers wel even wennen en druk gelijk een stempel op de sfeer in het verhaal.

C.J. Tudor heeft een zeer prettige schrijfstijl. Ze schrijft met veel metaforen. Op het eerste oog het dit boek wat gelijkenissen met boek 1: een school, iets van vroeger en nu, een drama en een zeer creepy sfeer. Deze creepy sfeer wordt wat meer naarmate De terugkeer vordert. Joe denkt nog veel aan vroeger aan zijn zusje. Wat gebeurde er met haar? Dat antwoord geeft Tudor niet zomaar weg. Vol intriges, spannende momenten en zelf tot kippenvel aan toe lezen we over Joe en wat hij meemaakt. En net als bij boek 1, word je aan het einde van je stoel geblazen.

Conclusie
Het schrijftalent van Tudor is niet eenmalig, maar wordt nu doorgezet in dit verhaal over Joe. De duistere sfeer, de bijzondere acties en plottwisten zorgen voor heerlijke leesmomenten. Joe sleept je helemaal mee naar Arnhill en wat het verborgen houdt. En dat is best veel!

Waardering ....5 sterren
De terugkeer is een boek zoals ik ze heel graag lees. Tudor staat bij mij hoog op de leeslijst. Ik kan geen kritische punten vinden, bij dit boek. Alleen maar smachtend wachten op boek 3!

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/07/cj-tudor-de-terugkeer.html

Reacties op: De terugkeer blaast je opnieuw van je stoel!

De terugkeer - C.J. Tudor
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99