Mariette Zweers werd met haar debuut ‘Maakbaar’ genomineerd voor de Schaduwprijs 2017. Ze werkt afwisselend als manager en als docent bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het verhaal over een moeder die het heft in eigen handen neemt

De thriller ‘Mama is hier’ van Mariette Zweers, de auteur van ‘Maakbaar’, is een beklemmende, psychologische pageturner over onvoorwaardelijke liefde. Hoever ben je als moeder bereid te gaan als alles wat je dierbaar is op het spel staat? Voor de buitenwereld zijn ze een koppel dat het goed voor elkaar heeft: Matthijs zorgt voor het inkomen, Olga regelt het huishouden en hun dochter Juliette is ‘haar project’. Als Matthijs gechanteerd wordt en Juliette onder onduidelijke omstandigheden een ongeluk krijgt, meent Olga te weten wie haar gezin bedreigt. Ze neemt het heft in eigen hand om te voorkomen dat ze alles kwijtraakt. Overlevingsinstincten uit een ver verleden komen boven…

Spanning en duistere zaken zijn mooie elementen

De cover pakt je gelijk in, een dame kijkt ongerust. De titel "Mama is hier" dekt de lading en heeft betrekking op het hoofdkarakter Olga.

In de vertelperspectief van de ik-vorm lezen we over Matthijs en Olga. Ze zijn voor velen het ideale paar. Maar alles heeft zijn keerzijde. Olga is de thuismanager. Zij zorgt er voor dat alles thuis op rolletjes loopt. De relatie met haar dochter is niet echt close te nomen. Haar man heeft het erg druk met zijn carrière en houdt de financiën het liefst in eigen beheer. Zo blijkt ook in sommige acties in het boek. Het is best een cliché-setting, als je het zo bekijkt.
De nieuwsgierigheid stijgt wat personage Olga nog zal meemaken. En dat is heel wat.

In het begin is er nog weinig spanning. Halverwege het boek komt de spanningsboog op scherp. Dat geldt ook voor de situaties waar Olga in terecht komt. Haar veilige wereld wordt bedreigd. Duistere zaken verschijnen aan de horizon. Hoe ver ga je dan om ieder in bescherming te nemen? Olga doet in ieder geval wat ze kan, met alle gevolgen van dien.

Conclusie

Mama is hier is een prettig geschreven spannend verhaal, over een gezin met best een standaard rolverdeling. En een eigenwijze puberdochter er nog bij. Het boek is in 3 delen opgebouwd. En zo klimt wordt ook de spanning steeds op. Als Olga een beetje doorkrijgt dat er zaken mogelijk niet kloppen, ontpopt ze zich als een krachtige strijder en onderneemt actie. En dat is mooi om te zien. Het eind is mooi bedacht. Hier en daar blijven er wat losse eindjes.

Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/06/mariette-zweers-mama-is-hier.html

Reacties op: Spanning en duistere zaken zijn mooie elementen!

Mama is hier - Mariette Zweers
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99