Heerlijk verdwalen in poëtische taal

Annette Overvoorde 25 november 2019
~~3,5 sterren voor deze prachtbundel!

Verdwaald is een bundel met 18 wat "vreemde"verhalen, geschreven door Wiljan van den Akker. De auteur die tevens dichter is neemt je mee naar wonderlijke vertellingen met een grenzeloze fantasie en taal.

Iedereen was met de dodenvisser opgegroeid. De ouderen vertelden hun kinderen en kleinkinderen dat hij er al woonde toen ze zelf nog buiten speelden. Niemand kon zich zijn bestaan herinneren zonder zijn gekromde rug. Hij hield zijn schaduw als een jas om zich heen.

Wiljan begint zijn bundel met de dodenvisser Hueng. De plek aan de rivier was zijn koninkrijk geworden. Hij zag direct of er nieuwe doden waren aangespoeld. "Het verhaal doet al jaren de ronde". Vanuit een heel ander perspectief lezen we vervolgens in verhaal 2 over Gongsun, de liefde en het verdriet. Gongsun geeft de zielen rust. In dit 2e verhaal gaat de "ik" op zoek naar een vermiste dochter. Gongsun kan hem misschien wel helpen. Hij geeft de aangespoelde doden een plekje. Beide verhalen zijn op bijzondere wijze aan elkaar verbonden, lijken op elkaar en zijn toch weer anders. Alsof beide personages elk een kant van een spiegel bewonen. Met een geheel andere werkelijkheid.

~~De poëtische taal en de verbondenheid zijn mooie elementen

Met deze mooie bundel zijn er meer verhalen en personages met elkaar verbonden, in verschillende vertellingen. In poëtische zinnen geeft de auteur Wiljan van den Akker bijzondere vertellingen weg. Een aantal zijn wat kort, een aantal wat langer. Sommige verhalen zijn niet helemaal te begrijpen. Bij sommigen "Verdwaal" je in de taal.

In het laatste verhaal "Het vertrek, voelt de hoofdpersoon zich niet meer verbonden met de wereld. Maar eindelijk gelukkig. En daarmee sluit Wiljan zijn bundel. De lezer in stilte achterlatend.

~~Waardering 3,5 sterren

Genoten van de bundel, vol verbondenheid, eenzaamheid, liefde en verdriet. Helaas niet alle verhalen echt goed kunnen begrijpen, door de "onbegrensde mogelijkheden van fantasie en taal". Het is dan maar net wat je er uit haalt en wat jou als lezer aanspreekt. Absoluut genoten van de dodenvisser en zijn "tweelingbroer".

De bundel Verdwaald geeft zeker een aansporing om meer te lezen van deze auteur, wauw!
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken & Birdy's Kids, https://birdysboeken.blogspot.com/2019/11/wiljan-van-den-akker-verdwaald.html

Meer recensies van Annette Overvoorde