Moeizaam

Anoeska 24 augustus 2019 Auteur
Ik heb in het verleden al meerdere boeken van Marelle Boersma gelezen, en ze heeft me nooit teleurgesteld. Haar schrijfstijl was steeds spannend en greep me keer op keer. Ze wist me te overtuigen van het thriller genre, en verraste me met elk verhaal weer.
Nu moet ik toegeven dat 'Ciao Sicilia', dat voor mij ditmaal niet was en ik sterk getwijfeld heb of ik het boek wel zou uitlezen. Het voelde niet aan als die vertrouwde stijl die ik van Marelle zo gewend ben. De schrijfstijl was vrij plat, hol en onrealistisch. Zelfs in het eerste hoofdstuk had ik zoiets van 'nee'. Het onrealistische sfeertje in dit boek maakt dat het zo moeilijk weg leest. De spanning zit gewoon niet op de juiste plek en grijpt je dan ook niet.
Het verhaal greep me niet en had ook het idee dat er geen grote plot twist in het verhaal zat. Er waren hier en daar wel elementen die ik zeer interessant vond (zoals de moord op haar vriend), maar daar bleef het dan ook bij. Het samenhangende geheel miste ik sterk.
De hoofdpersoon is ook niet wat ik gewend ben van een boek van Boersma. Ze zet normaal altijd zo'n sterke hoofdpersonen neer waar je echt een band mee opbouwt en medelijden voor krijgt. Ze heeft me al vaker sterk laten meeleven met een hoofdpersoon. In dit geval was dat helaas niet zo... De hoofdpersoon kwam voor mij zeer gemaakt over en haar verhaal omtrent vertrekken kwam voor mij ook -emotioneel- niet binnen. De hoofdpersoon wekte voor mij geen sympathie op.

Wel leest het boek lekker vlot weg. De taal is niet te ingewikkeld en hoewel het geheel niet samenhangend aanvoelt, is de manier van schrijven dat wel. De zinnen volgen mooi op elkaar en worden op een luchtige manier verbonden met elkaar.
Het verhaal bevatte ook zeker een mooi boodschap, en die werd ook duidelijk weergeven tussen de regels door.

Voor mij krijgt het boek een 2.5 sterren. Gewoon omdat ik hier niet het vertrouwde in terugvond en vooral dat het zo onrealistisch was. Ontzettend jammer, want Boersma is een van de betere thriller auteurs die ik ooit las!

Meer recensies van Anoeska