Aangrijpend

Anoeska 04 november 2019 Auteur
4.5 sterren van de 5 sterren

Wat een prachtig en aangrijpend boek. Ik heb in het verleden al meerdere boeken gelezen over de Holocaust en over de Tweede Wereldoorlog. Deze waren steeds uit het perspectief van Joden. Begrijpelijk ook, want zij konden na de oorlog het verhaal vertellen dat de doorsnee burger (nog) niet kende.
Toch, elk verhaal heeft twee kanten en ik vond het jammer dat er zo weinig verhalen in de schijnwerpers stonden die gingen over Duitsers. Toen ik 'De Jodenauto' ontdekte, was ik aangenaam verrast. Een boek dat vertelde over een kind dat opgroeide in dat grote Rijk en zelfs als jongvolwassenen steeds meer zichzelf leerde kennen. Het is aangrijpend omdat we vaak vergeten dat het voor vele Duitsers ook niet zo eenvoudig moet zijn geweest. Voor hen was die periode ook geen rozengeur en mannenschijn, en vele van hen waren in de val gelopen van propaganda.
Het is dan ook mooi om te zien hoe de hoofdpersoon steeds meer vragen begint te stellen. Je merkt sterk hoe het ook in die tijd ging. Hoe het enthousiasme steeds vaker in vraag werd gesteld en de personen in kwestie zich er niet meer zo prettig bij voelde.

Toch geen vijf sterren. Omdat ik het jammer vond dat er half weg een soort breuk ontstond. Als kind leek hij na een nare gebeurtenis verzeild te zijn geraakt in antisemitisme. Naarmate het boek vorderde, leek dat zo weer over te zijn. Ik vond het jammer dat enkel de strijd voor het Rijk en de voorliefde voor hun leider benadrukt werd, en niet wat hij nu werkelijk dacht van de Holocaust.
Als lezer kom je ook aan het einde niet te weten of zijn mening over Joden nu veranderd was. Dat vond ik heel jammer, omdat je hem op elk ander gebied toch van gedachten ziet veranderen.
De schrijfstijl vond ik ook niet altijd toegankelijk. Hier en daar waren de zinnen ijlen lang en stonden er ook veel nutteloze details in verwerkt zoals 'De lucht is blauw' wanneer dat niets toevoegde aan het verhaal of de plot.

Meer recensies van Anoeska