Prachte non-fictie YA over Joden in de Tweede Wereldoorlog

Anoeska 28 januari 2020 Auteur
In 'Hidden Pearl' maken we kennis met Pearl en haar gezin. Een Joods gezin in de Tweede Wereldoorlog dat hun dorp moet ontvluchten. Iets wat ze voor enige tijd uitstellen. Net op tijd weten ze te ontkomen, en dan start hun avontuur echt. Pearl en haar gezin doen er alles aan om niet gepakt te worden door de Duitsers. Dit verhaal is waargebeurd.

Ik stond versteld van dit verhaal. Voornamelijk het idee dat dit waargebeurd is, raakt me diep. Na het lezen van verhalen uit de concentratiekampen, werd ik alsmaar nieuwsgieriger naar verhalen over Joden die onderdoken. Iets wat je veel minder tegenkomt in de boekhandel dan een verhaal over bijvoorbeeld Auschwitz. Daarom sprak dit boek me ook gelijk aan. Ik wilde begrijpen wat het was om te moeten onderduiken. In dit boek wordt nog zoveel meer getoond. Ook hoe men met leugens probeerde te overleven en hoe Joden toch in de maatschappij bleven, maar leefden alsof ze schaduwen waren.
De auteur weet de juiste emoties over te brengen. Er waren meerdere momenten waarop ik met een krop in de keel zat. Het raakte mij emotioneel. Niet enkel om wat er gebeurd is, maar ook specifiek dit verhaal. Zoals de manier hoe de moeder reageerde op alle stress en angst. De auteur beschreef zeer mooi hoe het voor haar heel moeilijk werd, maar vooral hoe ze bleef doorgaan voor haar kinderen. De ouders worden bijna als goden afgebeeld, en ik begrijp heel goed waarom de auteur dit heeft gedaan. In situaties zoals deze willen ouders hun kinderen beschermen.
Die beschermende ouders tonen namelijk iets wat veel Joden toen hebben gedaan. De ouders riskeerden hun eigen leven voor dat van hun kinderen. De veiligheid van de kinderen was namelijk veel belangrijker dan hun eigen veiligheid. Iets wat mij ontzettend hard heeft geraakt. Kleine dingen zoals dit zijn de reden waarom dit boek zo'n indruk op mij heeft gemaakt. De auteur is erin geslaagd om het waargebeurde ook echt waargebeurd te laten overkomen. Geen enkele moment twijfelde ik of het verhaal wel waargebeurd was. Ik geloofde de auteur, de personages en was simpelweg omver geblazen door wat deze mensen hebben moeten meemaken.

'Hidden Pearl' is een zeer sterk non-fictie boek over de Joden in de Tweede Wereldoorlog. Absoluut een boek dat je stil weet te krijgen. En absoluut een boek dat ik in de toekomst aan vele zal aanraden!

Meer recensies van Anoeska