Ik vond dit boek zeer verrassend. Deze semi fictieve historische roman bood een bepaalde kijk op de reden van de Reformatie. De opgang van het Protestantisme wordt op zo'n persoonlijke manier weergeven. Zowel in de tijdsgeest alsook dat tikkeltje fictie dat eraan toegevoegd werd.
De schrijfstijl is zeer vlot en ook niet te moeizaam voor dit genre. Dit maakt het boek ontzettend toegankelijk. Ook vrij historische termen worden duidelijk uitgelegd in context. Wat mij wel opviel, was dat sommige stukken wat te simpel geschreven waren. Dat er tussen de verschillende standen geen onderscheid in taal en woordkeuze werd gemaakt. Terwijl dat het boek net wat meer karakter had weten te geven.
Het boek is zeer spannend en vooral meeslepend. Je leeft mee met de personages en de tegenslagen die ze in het leven moeten doormaken. Hier en daar heb ik weleens een wenkbrauw gefronst, want was er niet teveel fictie gebruikt... Het overleven van bepaalde marteltuigen is namelijk zeer uitzonderlijk. Maar ook de band tussen hoge adel en simpele burger (al wordt duidelijk vermeld dat dit fictie is).
Het boek had ook tijd nodig om op gang te komen. Pas iets na de helft had ik echt het idee dat er schot in de zaak kwam en dat er wat ging gebeuren.

Ik heb de eerste helft als audioboek geluisterd, maar bleef wat hangen omdat de vertelstem niet zo aangenaam was. Nadien overgeschakeld naar een e-boek en het tweede deel van het boek in een ruk uitgelezen.

Reacties op: Sterke historische roman

Zondebok - Jacobine van den Hoek
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99