Veroverd

Anoeska 03 oktober 2019 Auteur
3.5 sterren van de 5 sterren

Boek drie van de trilogie, de laatste alweer. De eerste twee boeken vertelde het verhaal over twee personages die elkaar op een heel passionele manier leerde kennen. Je ontdekte hun achtergrond, maar vooral de manier waarop ze elkaar leerde kennen en hoe ze naar elkaar toegroeide.
Twee prachtige boeken die ik verslonden heb. Ook deel drie wist ik binnen de vierentwintig uur uit te lezen. Deze boeken lezen zo vlot dat je bijna vergeet dat er een einde aan zal komen.

Toch heb ik een dubbel gevoel over dat derde deel. Deels voelde het niet hetzelfde aan. Alsof de personages anders waren, het concept voelde ook zo verschillend aan tegenover de twee eerste boeken. Dit was de afsluiter, maar ik had het idee dat het dezelfde 'bang' miste als in de eerste twee boeken. Die hadden me namelijk omver geblazen.
Het was nogal, braaf. De vorige boeken waren zeer vurig, speels en vooral meeslepend. Er was meer passie aanwezig. De personages waren niet zozeer bezig met liefde, enkel met lust. Op de een of andere manier leek dat beter te werken tussen beide personages. Ik geloofde het meer, het voelde veel oprechter aan toen ze enkel o.w.v passie met elkaar omgingen.
Bij dit deel voelde het eerder aan als een roman over een verliefd stelletje dat hun weg probeert te vinden in de wereld, een zeer donkere wereld uiteraard.
De intiemere scenes waren nogal kort beschreven. Best wel jammer, want dat maakte hen twee net zo fantastisch: hoe magisch die klik was. Het gaat nog steeds om het erotische genre en ik miste dat element dan ook. Zeker omdat de twee vorige boeken zo rechttoe rechtaan waren. De personages zeiden waarop het stond. De passionele dominantie van toen werd nu omgezet naar dominantie op vlak van personeel en leiderschap.
Ik vond het als lezer zeer jammer. Toch, het boek had ook een heleboel andere dingen die boek 1 en boek 2 dan weer niet hadden. Die dingen wil ik ook graag overlopen.

In deel drie leer je Mount beter kennen en dat vond ik ontzettend interessant. Het was altijd al een intrigerende man, maar in deel drie stond ik helemaal paf. Hoe diep zijn personage in het derde deel gaat is onwerkelijk. Hij voelde zo echt aan, zo puur. Hoewel Mount zichzelf niet als een God wilt zien, zou je bijna kunnen zeggen dat de auteur hem zo wel heeft willen neerzetten. Zijn donkere wereld krijgt meer betekenis, en dat vond ik net zo knap.
Mount was een heel goed uitgewerkt personage en in boek drie krijg je echt duidelijk te zien wat zijn evolutie doorheen de trilogie nu precies inhoudt. Of op vlak van zijn gehele leven. De flashback scenes van Mount waren enkele van mijn favoriete stukjes uit deze trilogie.
Keira was een personage dat mij in boek 1 en boek 2 dan weer zeer sterk greep. Ze overtuigde me, ik had medelijden met haar en vooral: zo kwam zo echt over en met momenten zo onschuldig. In dit boek toont ze duidelijk dat ze zich heeft aangepast aan de wereld van Mount. Uiteraard helemaal op en top, maar met momenten voelde dat ik weer zo fout aan. Op zich is het wel een personage evolutie, maar langs de andere kant vond ik ook dat het de eigenheid van Keira wegnam.
Wat ik dan wel weer fijn vond aan haar personage, was hoe ze steeds zo zorgzaam reageerde in haar omgeving. Je merkt dat er veel denkwerk achter haar personage is gestopt. Dat de auteur echt haar best heeft gedaan om Keira zo realistisch mogelijk te maken, ondanks de omgeving van de personages.
Ik vond in boek drie trouwens wel dat de nevenfiguren sterk uitgewerkt waren. Dat vond ik zeer prettig. In de vorige twee boeken had ik namelijk eerder het idee alsof het enkel om de twee hoofdpersonen ging. Dat was ditmaal echt niet het geval. Je kreeg meer verhalen, en begreep de nevenfiguren beter. Vooral hun band met de twee hoofdpersonages was een stuk duidelijker.

Daarnaast bevat dit boek een heleboel plotwendingen. Ja hoor: deze erotische roman gaat je écht verrassen. Hoe gek dat ook klinkt. Er waren een heleboel spanningstechnieken die maakte dat het boek meer was dan een liefdesverhaal.
Ik heb momenten dat ik dacht: maar hoe dan. Dat ik gewoon niet begreep hoe de auteur erin slaagde om op dat punt een bepaalde plotwending te plaatsen. Je merkt in deel drie dat ze zeer behendig is met de verschillende technieken van literatuur. Ze neemt haar tijd om een aanloop te maken, en je dan gewoon omver te blazen met iets dat je echt niet zag aankomen. Dat heeft mij vooral overtuigd van deel drie en waarom het zo goed bij de vorige boeken pasten. Ondanks dat er minder passie en lust in zat verwerkt, toonde het boek dezelfde diepgang en inhoud als de eerste twee.
De eerste twee boeken bezaten best wat inhoud, maar in boek drie is het erotische eerder een achtergrond element. Dat maakt dat dit boek eigenlijk alle kleine details en zijwegen van boek 1 en boek 2 gaat samenvatten. Om of die manier de cirkel rond te maken. Zo krijgt de lezer antwoord op alle vragen en is het ook een soort van 'aha'-momentje wanneer je dat kan terugkoppelen met de eerste twee delen.
De setting dat derde boek heeft helpt hier ook stevig bij. In boek 1 en boek 2 was deze vaag, nieuw en beleefde je de wereld vanuit de visie van Keira. Het was zo'n onbekende plek waar je niet van leek te maken. Terwijl boek 3 het helemaal anders aanpakt. Daar wordt de setting bijna het belangrijkste element van het gehele boek. Het neemt alles een beetje over.
De setting past ook ideaal bij het verhaal dat verteld wordt. Die omgeving wordt zo goed vormgegeven.

RECAP
In boek drie miste ik de passie die in het eerste en tweede boek zo sterk aanwezig waren. De band tussen Keira en Mount groeit gedurende het derde boek, maar veranderd ook naar iets geheel nieuws. Het derde deel zet zich in op de romantiek. De relatie die ontstaat tussen beide hoofdpersonages gaat steeds meer vorm krijgen.
Daarnaast wordt er vooral aandacht besteed aan het linken van alle verhaalelementen. Zo zijn de nevenfiguren beter uitgewerkt, doet de auteur haar best om alle mogelijk lezersvragen te beantwoorden en wordt er een einde aan het verhaal gebreid. Dit deel gaat het verleden van Mount koppelen aan wie hij vandaag de dag als persoon is. Je leert hem kennen als mens, en niet als leider. Op vlak van Keira krijgen we minder te maken met haar verleden, maar kijken we vooral met haar naar de toekomst.
De setting van dit boek is uitmuntend. Het gaat je geheel meenemen in hun wereld, het verhaal en vooral ervoor zorgen dat je mee wordt gesleept in het verhaal. De diepgang van dit derde deel staat ver boven de vorige delen.
Voor een erotische roman is de intimiteit vrij afwezig. Het veranderde ook de vibe van het boek en de band tussen beide hoofdpersonen. Op vlak van erotiek vullen het eerste en tweede boek dan weer beter bij aan. Het toont ook duidelijk dat boek drie als slot bedoeld is en niet zo zeer als opbouw naar de climax toe.
Voor mij was deze serie een veroveraar, want ja ik ben mijn hart helemaal verloren aan de 'Mount'-trilogie!

Meer recensies van Anoeska