ontzettend leuk!

anouk-spooren 03 september 2019
dit is voor mij een van de beste boeken uit de Grisha serie. het is wel het beste om eerst alles te lezen van de andere series, want er zijn heel veel verwijzingen.
het verhaal was ongelofelijk interessant en hoewel het verhaal de verminkte koning heet, wordt er meer gebruik gemaakt van andere perspectieven. het was boeiend voor het volledige boek. nooit nam het aandacht af.

we beginnen met een intro waar een kind bijna wordt aangevallen door een schaduwmonster. op het einde wordt hij aangesproken met majesteit en dan weetje dat het erg gesteld is met Nikolai. zijn ziekte of schaduw in zijn lichaam verteert hem helemaal zodat hij alles ter wereld wil uitproberen. er is bijna niks meer van de vrolijke, vlugge nikolai over. (beetje depressief ook?). toch blijkt met momenten dat hij nog altijd de slimme jongen van vroeger is. al zijn planningen voor zijn land. hij is ouder dan hij hoort te zijn. alle zorgen die op hem drukken. Ravka, zijn dame die hij het hof moet maken, het kind en de drenkeling. Ravka blijft verdrinken en het kost alle energie om geen nieuwe oorlog te kweken. ook met alle andere problemen die er bij komen.
Nikolai was beslist het personage met de meeste inhoud, maar dan de andere personages, ik sta versteld. Nooit was ik een hevig fan van Nina of Zoya, maar dit boek verandert alles.
We leren het verleden over Zoya, dat zo ontzettend zielig was. gelukkig wordt Zoya steeds sterker in dit boek, vooral naar het einde toe. ook de ontdekking over de Grisha orden vond ik grotesk. dit had ik zeker niet verwacht. ook heb ik het gevoel dat er nog een Niko/Zoya love komt. ze voelen sowieso iets voor elkaar. ze zijn ook bezorgd. vooral bij het doornenbos. Nikolai probeert voor haar zijn schaduw te bedwingen!
Nina daarentegen, we wisten dat ze niet meer hetzelfde was sinds de vorige serie, ze wil haar geliefde begraven. stort bijna in van gevoelens en hoort de doden fluisteren. zij was mijn favoriete personage. ook een eventuele love interest is geïntroduceerd en ik ben heel benieuwd. haar verhaal in het noorden van Fjerda was ook zo duister. ze doet alles om te overleven, maar het allerbelangrijkste vind ze nog steeds om iedereen te helpen, ook al is ze sluw hiervoor.
en dan de plottwist op het einde. misschien een beetje te verwachten, maar nog steeds choquerend. ik kan niet wachten op het volgende boek!

Meer recensies van anouk-spooren