Een nacht die leidt tot veel inzicht

Antoinette Schram 28 oktober 2019
De nacht en daarna is het debuut Hester Kruger, wat de schrijfster heeft geschreven naar aanleiding van eigen ervaringen. In dit boek laat zij Margaretha Bodenstein- du Plessis op de rechtbank het verhaal doen van wat er gebeurde in de nacht dat zij en haar man op hun boerderij in Zuid-Afrika werden overvallen.

Volgens Margaretha is het geen kort verhaal. Toch heeft mijn ebook slechts 106 pagina’s en had ik het zo uitgelezen. Maar wat de schrijfster doet is knap. Ze laat Margaretha aan het woord, maar verschuift vervolgens het perspectief en laat een alwetend verteller vertellen wat zij herinnert en wisselt die herinneringen af met gebeurtenissen uit haar jeugd. Daardoor wordt het verhaal groter, breder. Eerst lijkt dat vreemd, maar in de uren dat je leven wordt bedreigd is het misschien helemaal niet zo verwonderlijk dat details associaties oproepen uit het verleden. De overvallers zijn bruin net als Lerato en Mpho, de kinderen met wie ze is opgegroeid op een boerderij bij haar ouders. Een boerderij die plaats moest maken voor een township. Ze bedenkt hoe Lerato en Mpho ver moeten lopen voor hun school op het open veld of was de rolverdeling in hun spel wel zo eerlijk? Vragen die Margaretha pas kan beantwoorden maanden, jaren na de overval. Daar waar de gebeurtenissen in de nacht spannend worden, is er geen ruimte meer voor jeugdherinneringen. Het is heel realistisch en super spannend beschreven. In het daarna komt de verwerking van de emoties en dat leidt tot mooie inzichten, die hier en daar kernachtig zijn weergegeven. Zoals de huisarts zegt: “Het grootste probleem is echter wat er in jullie hoofden gebeurd is en nog gaat gebeuren.” Een wijsheid uit ervaring is ook dit: “Maar is het leven echt zo eenvoudig, kan het gereduceerd worden tot één van deze twee mogelijkheden: schuldig of onschuldig.” Margaretha spaart zichzelf niet omdat ze beseft dat ze vanuit een bevoorrechte positie spreekt, dat maakt haar verhaal interessant.

Meer recensies van Antoinette Schram