Meisje van me, de thriller van Ilse Ruijters begint sterk. Kirsten, de draagmoeder voor Tom en Amber Kuijper is de dag na de bevalling met hun dochtertje Emma spoorloos verdwenen. Tom is eigenaar van de Mindset Academy, een zeer succesvol coachingsbedrijf. Dat mindfulness echt hun ding is, merk ik direct tijdens het lezen. Ze reguleren hun emoties zo dat ze heel beheerst beginnen te zoeken. Aan het eind van de eerste dag, als Amber alles nog eens de revue laat passeren, krijg ik de kriebels; nog even en ik wordt helemaal zen tijdens het lezen van een thriller!

Aan de andere kant wordt er in het begin van het boek een scene gedeeld, wat lijkt op mensensmokkel. Tara, de zus van Amber zit als journalist achter dat verhaal aan. Ondertussen is er ook nog Joël, de communicatiestrateeg van Tom, die zich wel heel behulpzaam opstelt, maar met niet zulke frisse gedachten rondloopt. De scenes wisselen elkaar snel af. Er is geen hoofdstukindeling, maar elke nieuwe dag begint met een quote uit het Mindset Manuel. Al blijkt zo’n oneliner een dooddoener, want direct verband met de dag die volgt is er niet. Een alwetend verteller maakt de lezer niet expliciet duidelijk van wie welke gedachten zijn. Dat mensen niet altijd in controle zijn over hun gedachten en iets heel anders zeggen dan ze denken, maakt Meisje van me wel boeiend om te lezen. De schrijver geeft op deze manier meer informatie aan de lezer, dan dat de personages van elkaar weten. Aan het begin van dag vijf van de zoektocht naar Emma (op 2/3 van het boek) is dat genoeg voor de lezer om het mysterie op te lossen. De ontknoping van nog eens 100 bladzijden levert echter nog genoeg spannende scenes.

Toch is Meisje van me niet het boek wat ik gehoopt had te lezen. Amber en Tom moeten in eerste instantie zelf de zoektocht naar hun kind starten omdat de draagmoeder juridisch de moeder van het kind is. De politie kan niet veel voor hen doen. Ondanks het herhaalde ‘we doen dit samen’ wordt al snel duidelijk dat er helemaal geen mooi samen is bij Tom en Amber. Vooral Tom als goeroe van de Mind your life filosofie, valt van zijn voetstuk. Wat mij als lezer heeft gestoord is dat zijn seksverslaving (en trouwens ook van zijn assistent Joël) gedetailleerd wordt beschreven. Best bizar dat waar kinderen worden geboren uit een seksuele relatie, in deze roman waar drie vrouwen geen kinderen kunnen krijgen, de seks vervolgens gereduceerd wordt tot iets om van te walgen. Het idee dat Meisje van me vooral een thriller zou zijn over het moederschap is daardoor veel minder uit de voeten gekomen.

Tegenover Tom staat wat mij betreft Tara, het zusje van Amber, niet succesvol, die in eenzaamheid werkt aan een artikel over mensenhandel. Met passie wil zij een stem geven aan mensen die door niemand worden gemist maar ondertussen tegen hun zin worden vastgehouden. Dat dit in de vriendenkring van Tom en Amber gebeurt, geeft wel te denken over het feit dat mensenhandel veel dichterbij is dan wij als lezers vermoeden.

Dat de bad guy zich in dit verhaal vervolgens identificeert met God, was voor mij schokkend. Natuurlijk kan een auteur dat in alle vrijheid doen en sommigen psychoten zijn zo, maar de bijbel wordt hier totaal uit zijn verband gerukt. Dat de Mindset Academy door de mand valt is tot daaraan toe, maar uiteindelijk lijkt er in deze thriller niets meer heilig. Zelfs een naïeve moeder als Amber, die tot het bittere eind strijd om haar kind in veiligheid te brengen, is niet onschuldig.

Meisje van me van Ilse Ruijters is een spannend boek en linkt interessante thema’s zoals draagmoederschap en mensenhandel aan elkaar. Het had op dat spanningsveld meer inhoud mogen hebben, in plaats van aandacht te schenken aan de zwaktes van een man en een plottwist met een misplaatst bijbels motief.

Reacties op: Misplaatst bijbels motief als plottwist

Meisje van me - Ilse Ruijters
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99