acht leesbergen

Ate Vegter 16 mei 2022
De acht bergen van Paolo Cognetti leest als een trein. Cognetti is een vrij onbekende Italiaanse filmregisseur die een boek gaat schrijven en daar op slag wereldberoemd mee wordt. Wanneer je het boek leest dan is het hele verhaal zo vanzelfsprekend, ontroerend en gewoon, dat je je afvraagt waarom het zo goed is. Hij verstaat de kunst om je heel dicht bij de hoofdpersonen te krijgen.

Het gaat over een jongen die opgroeit in de bergen, wandelt met zijn vader en vriendschap sluit met een andere jongen. De vader gaat dood en laat zijn zoon een stuk land na in de bergen, waar de jongens samen een berghut gaan bouwen. De moeders spelen ook een belangrijke rol en de geschiedenis kent een paar mooie dramatische ontwikkelingen. Het is het verhaal van de jongen die later naar de filmacademie gaat en reportages gaat maken over het leven in de bergen. Het verhaal over vriendschap grijpt mij aan tot op de laatste bladzij.

(Ik lees het boek op een e-reader die ik nu weer helemaal herontdekt heb. Je mist wel het bladeren en het aanstrepen, maar je kan gemakkelijk ’s avonds in bed lezen zonder dat iemand er last van heeft. Nadeel is wel dat de echte boeken blijven liggen. Alsof het lezen op een e-reader niet meetelt, maar dat zijn natuurlijk maar hersenspinsels.

Wil je meer lezen? Overwin dan de acht bergen: 1. Omring jezelf met boeken. 2. Ga weer lezen in bed. 3. Maak je telefoon minder verslavend (haal alle apps eraf en repareer het glas niet wanneer het gebroken is). 4. Lees vooral niet op je telefoon, maar lees een echt boek of een e-reader die niks anders kan. 5. Organiseer je boeken alfabetisch zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden. 6. Leg overal boeken neer en geef boeken weg. 7. Ontvolg het nieuws 8. Praat erover. 9. Zorg dat je altijd een boek bij je hebt. 10. Doe luisterboeken in de auto, onder het fietsen en tijdens lange wandelingen. 11. Maak tijd! Begin met lezen en doe de rest daarna! 13. Doe een snelleescursus (stop met verklankend lezen, maak grotere oogsprongen, laat je niet afleiden, blader niet terug en lees door), 14. Pak een boek zodra iedereen de deur uit is. 15. Zet de tv uit. 16. Ga binge-lezen in plaats van binge-watchen. Kies uit deze zestien de acht bergen die je wil beklimmen.)

Ate L. Vegter, 16 mei 2022

Meer recensies van Ate Vegter