Nog één keer kerst met het hele gezin...

Ate Vegter 04 november 2019
Wat moet je doen wanneer je een boek uit hebt. Ik kom vaak in een soort vacuüm van vrijheid terecht, waarin ik opeens tijd heb voor alles, maar door het onrustige gevoel dat ik niet in een verhaal zit toekom aan niks. De vrede daalt pas weer neer na de eerste paar bladzijden van het volgende boek, maar dat kan niet direct. Eerst moet het oude boek zijn uitgetrild.

De Correcties van Jonathan Franzen is een van de mooiste boeken die ik gelezen heb. Het is hilarisch, ironisch, spannend, origineel, grappig, met vaart geschreven en heeft nog een goed verhaal ook. Toen ik er middenin zat, zei ik op een of andere Faceboekensite dat het beter was dan alles, maar iemand anders zei dat ik dat niet mocht niet zeggen. Ik had het al gezegd.

De Correcties van Jonathan Franzen is een boek waarvan je de eerste honderd bladzijden nodig hebt om erin te komen en de laatste honderd voortdurend vreest dat het uit is. Het boek telt ruim 500 p dus je hebt netto 300 pagina’s veel plezier.

Dat is voor de hoofdrolspelers van het boek wel anders. Het gaat over een ouder wordend Amerikaans echtpaar, met drie inmiddels volwassen geworden kinderen. De oude vader is dementerend en de moeder wil graag alles onder controle houden en nog graag één keer met het hele gezin kerst vieren. De oudste zoon heeft z’n eigen gezin waar-ie de handen aan vol heeft, de middelste zoon is net ontslagen en komt in een Oost-Europees avontuur terecht wat je niet kan verzinnen. De jongste dochter heeft een klaterende carrière als kok en een laat ik zeggen wat onoverzichtelijk liefdesleven.

Soms streep ik in een boek passages aan. In De Correcties komt dat veel voor. De lege bladzijden getuigen van die momenten dat ik geen pen bij me heb. Het is totaal zinloos want ik kijk het nooit meer terug en het houdt enorm op, maar ik kan het slecht afleren.

Ik was eerder ook begonnen in Vrijheid, dat andere succesboek van Franzen, maar daar ben ik na 50 pagina’s mee gestopt. Toen heb ik het in de bieb gegooid, waar ik nu spijt van heb. Ik wil het toch wel graag lezen. Moet goed worden als ik doorbijt. Ik weet nog niet wat ik nu ga lezen. Tips en tops welkom.

Ate Vegter, 11 maart 2019

Een ernstig ongeluk: