Bregje Hofstede - Drift

Ate Vegter 29 mei 2020
Hoeveel levens kun je eigenlijk leiden? Welke afslagen laten we links liggen? Hoe komt het dat we op dit moment hier in deze omstandigheden met deze mensen in het leven staan en waarom leven we niet een heel ander leven? Het leven dat ik leid is het directe gevolg van al mijn keuzes in het verleden. Kan ik er niet uitstappen en een andere keuze maken?
Bregje Hofstede heeft zo’n andere keuze gemaakt. In haar roman Drift stapt zij na tien jaar uit een heftige, liefdevolle en romantische relatie met haar jeugdliefde Luc. Ze pakt al haar dagboeken in een rugzak en loopt de deur uit. De roman Drift beschrijft de eerste veertig dagen na deze rigoureuze stap en blikt terug op haar jeugd en haar relatie. We leren haar kennen in haar drift en haar berusting, in haar open en gesloten zijn, haar timiditeit en haar intimiteit.
Hofstede heeft met Drift een bijzonder boeiend boek geschreven dat leest als een trein, een echte pageturner, al mag het misschien niet zo heten, wanneer het geen thriller is, maar Drift is net zo spannend als een thriller. Hoe gaat het, wat zal er morgen gebeuren, zien ze elkaar nog? Jeetje, wat spannend en opwindend. Ik heb het boek met rode oortjes gelezen. Er is hier echt een groot schrijver opgestaan.
Ze schrijft met een vaart en een passie, met spanning en humor en met prachtige als-vergelijkingen, waarvan je denkt, ja, zo is het precies. Het boek vertelt het verhaal van haar relatie met Luc en hoe ze daar uitstapt, maar ook zijn er verhalen over haar jeugd ingepast in de roman. Ik geloof dat ze die jeugdverhalen al eerder geschreven heeft en ze nu in dit verhaal op hun plaats laat vallen. Ze voegen echt iets toe en leiden niet af, wat je misschien zou verwachten.
Tijdens een bezoek aan Napels schrijft ze: ‘De vulkaan bewaarde Pompeii door het grondig te vernietigen, in één en dezelfde beweging.’ Dat is een mooi beeld en het is precies wat deze roman met haar relatie doet, bewaren en vernietigen. Ik vond het boek in de buitenbieb. Ik weet niet van wie het afkomt, maar hartelijk dank voor dit prachtige werk. Ik zet het straks met pijn in het hart weer terug voor de volgende lezer.

Ate Vegter, 3 juni 2020

www.atevegter.wordpress.com/2020/6/3/1799