Het enige boek dat...

Ate Vegter 05 november 2019
Ik heb Julian Barnes gelezen. Zijn nieuwste boek. Hij schreef het nog maar het. De eerste druk is van januari van dit jaar, de vierde van april, ik kreeg het in mei op mijn verjaardag van Sirach en Elly en ik heb het nu net na de vakantie in augustus uitgelezen, dus dat is helemaal niet zo slecht. Ik heb oudere boeken gelezen.
Het Enige Verhaal is een liefdesverhaal. Spoilers voor en achter. Het gaat over de ik-figuur, een jonge jongen van negentien die op een iets oudere getrouwde vrouw verliefd wordt en daar een levenslange relatie mee heeft. De titel van het boek wordt in de eerste zinnen al meteen verklaard. Iedereen heeft een verhaal te vertellen en dit is hét verhaal van deze jongen. Bijzonder aan de typografie van het boek is dat de titel is doorgestreept en met de hand is overgeschreven, die handgeschreven letter is natuurlijk ook een drukletter, hallo, wij laten ons niet foppen, maar dat doet er niet toe. Het overgeschreven zijn wel. Het verhaal wordt namelijk verteld tot dat het uit is en dan begint het opnieuw.
Het verhaal wordt een tweede keer verteld, alsof hij nog wat vergeten is. Letterlijk zegt hij: ‘En zo zou ik het me allemaal willen herinneren als ik kon, maar dat kan ik niet. Er zijn wat dingen die ik heb weggelaten, dingen die ik niet meer voor me uit kan schuiven.’
En dan kom het hele verhaal in al zijn heftigheid opnieuw voorbij, waarbij je als het ware door een ander raampje gluurt en het perspectief verschuift. Een verteltechniek die alleen al bewijst dat Barnes een meesterschrijver is en een verhaal gemakkelijk twee keer kan vertellen, zonder dat hij je ook maar een moment verveelt.
Goed. Dan komt er nog een derde deel. Dat is een soort nabeschouwing. Moest ik in het begin eerlijk gezegd een beetje doorbijten, maar grijpt je uiteindelijk toch ook bij de strot, zoals een schrijver dan nu eenmaal doet.
Prachtig boek, heerlijk boek, waardig opvolger van Alsof het voorbij is. Niet dat dat zijn enige andere boek is, hij scheef er nog negentien, maar de kans is aanwezig dat dat het enige boek is dat je van hem gelezen hebt, want het was een bestseller van jewelste. Heb je het niet gelezen, dan kun je ook rustig hier mee beginnen en daarna Alsof… Zie maar. Fijne dag!

Ate Vegter, 3 september 2018

Meer recensies van Ate Vegter